Bush
Everclear
Silverchair

(2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7) (2 / 7)

Opp som en løve, ned som en skinnfell... igjen

Resirkulert gnål fra et band som kjørte seg fullstendig fast på nitti-tallet.

Live er hjemmefavoritter i USA, uten at deres relativt enkle stadionrock har tatt voldsomt av her til lands. Throwing Copper (1994) solgte meget bra i hjemlandet, og er av mange regnet som det beste fra den kanten. Live er ikke bandet som etter min mening har tilført rocken så altfor mye, og om deres femte utgivelse skulle endre på dette var jeg noe skeptisk til. Jepp, fordommer hadde jeg. Med forrige utgivelse, The Distance to Here (1999), friskt i minne vil jeg si at det var grunnlag for mine fordommer. Skiva åpnet med ultrafriske og tunge The Dolphin's Cry, men gikk i rask prestasjonsmessig nedoverbakke etter denne glimrende starten.

V gir umiddelbart følelsen av deja vu - Simple Creed er bygget opp over nøyaktig samme mal som forgjengeren. Live blåser det hele i gang på en knallsterk og testosteronfull måte, der Tricky sniker seg inn med sin sleske vokal og faktisk klarer å gi låten et veldig oppdatert og moderne preg. Full av glede over anslaget av fornyelse og god musikk hopper jeg videre i låtene. Et svært gjesp kveler snart trangen til å lytte mer. Lighter-ballader, barske puddelvræl, tonnevis av uinteressant lyrikk og en låtsammensetning som gir begrepet sjelløshet ny mening. Selv ikke "hippe" Tricky eller Adam Duritz fra Counting Crows kan hjelpe disse karene fra drukningsdøden. Vokalist Ed Kowalczyk gir jern som bare det, og resten av bandet følger opp med det de sikkert selv synes er raffe rockeklassikere. Synd at gangsynet til disse guttene er så dårlig; en lytt på hvilken som helst amerikansk collegeradio ville fortalt dem at alt dette er gjort før - av både dem selv og andre.

For å gjøre det hele komplett fornærmes man med repriseversjon av den eneste godlåten på V til slutt. Jeg har aldri sett Live live (ha-ha), det er fullt mulig at det er en glimrende opplevelse i en verden der det stadig er band som skal være "det siste nålevende rockebandet" eller "rockens redningsmenn". Men til hjemmebruk fungerer ikke dette. Faktisk fungerer det ikke i det hele tatt. Legg ned Live, nå!

Richard Swift - Dressed Up for the Letdown

(Secretly Canadian)

Velkledde og idérike songar om nasjonal fridom, bygningar i Amerika, det grimme artistlivet og ein heil del lost and sorrow.