Mensen
She8
Motorpsycho

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Overkokt lapskaus

Gjøvik-bandet hinter om kommende storhet, men foreløpig lager de standard indierock med fengende melodier og lite personlighet.

Jeg skjemmes dypt over å innrømme det, men jeg er en elendig kokk. Så sjansen for å bli invitert på middagsselskap hos meg er minimal. Likevel: Jeg har en fem-seks enkle spesialretter som slett ikke blir så aller verst. Én av dem er lapskaus. Så lenge du kutter ingrediensene i terninger, kan du putte nesten hva som helst oppi gryta og være sikret vellykket resultat - så lenge du ikke koker i hjel lapskausen. "Lapskausen må ikke bli grøtet", advarer min berømte navnesøster fru Espelid Hovig hele to ganger i sin blårutete kokebok. Akk, hadde bare PolyJester tatt dette rådet til etterretning!

Gjøvik-bandets nye EP, Hints, har nemlig sørgelig mye til felles med en overkokt lapskaus. Da snakker vi riktignok ikke fattig student-varianten av matretten, men skikkelig gourmet-lapskaus. For råvarene er utvilsomt førsteklasses - de fire bandmedlemmene har bakgrunn i så mange ulike musikalske sjangre at når de rører sammen sine erfaringer, skulle en tro at resultatet ble noe helt eksepsjonelt og spennende. Hør bare: Trommeslager Brox og gitarist Kris er begge medlemmer av gothpop-bandet Pale Forest. Den samme Kris har også spilt med de sjarmerende fuzzrockerne Pornshot og alt.country-bandet Silvertongue. Vokalist Kay spiller på sin side i metal-orkesteret Mentist, mens bassist Per Øyvind er medlem av pønkbandet She 8 på si. Problemet er ganske enkelt at PolyJester lar sin musikalske lapskausgryte putre for lenge på komfyren. Resultatet er at alle de ulike sjangerbitene kvartetten har rørt sammen, blir overkokt til de mister sin særegne smak. I stedet ender gutta opp med den grøten Ingrid Espelig Hovig advarte mot - EP-en er en porsjon forutsigbar indierock.

Misforstå nå ikke: Det betyr ikke at PolyJester er dårlige musikalske kokker eller at de serverer en plate som ikke holder mål. Slett ikke. Hints er en hyggelig utgivelse med fire fengende, sangbare låter. Det lyder bare litt vel standard - jeg er nemlig overbevist om at Gjøvik-gjengen kan by på mer originalitet og musikalsk særpreg enn dette hvis hvert bandmedlem mikser inn mer av sin personlige musikalske spesialitet.

Nåvel. Likevel er dette altså en ålreit EP; særlig melodiene er det schwung over. As We Speak er låta som svinger mest - en småleken rocker med sjarmerende indiepop-melodi og sjelfullt gitarspill. Andrekuttet Have har platas vakreste melodi, Steady Now er en standard rockelåt med halvtunge gitarriff, mens sistesporet Daytime er roligere og enklere liten sang med boksvokal.

EPen er med andre ord full av hint om at PolyJester har det som skal til for å lage musikk i gourmet-klassen. Setter de litt ekstra smak på lapskausen ved hjelp av krydder og et persilleblad (i tillegg til å passe koketiden, selvsagt), bør resultatet kunne bli en riktig delikatesse - sprudlende, melodiøs rock med personlighet og særpreg. Så da er det bare å vente spent til PolyJester serverer neste album...