The Smithereens
Matthew Sweet
Don Dixon

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Søtt og godt

En gammel REM-venn gjør plate-comeback etter 18 år og utgir sitt første soloalbum. Det smaker god gammel 80-talls rock.

Mitch Easter er en gammel kjenning for alle som er litt over middels musikkinteresserte. Først og fremst skyldes dette hans produksjon av REM's debutsingel Radio Free Europe, og at han produserte de første REM-utgivelsene sammen med Don Dixon. Med denne historien bak seg får man navnet sitt på trykk i rockehistorien.

Samarbeidet resulterte i at hans eget band, Let's Active, fikk platekontrakt med IRS og ble med REM på turné. Plasseringer på Billboards Top 100-liste uteble og etter noen album ble bandet oppløst i 1989. Da var det igjen å sette seg i produsentstolen og han har samarbeidet med artister som Marshall Crenshaw, Chris Stamey (barndomsvenn og leder i The DB's), Pavement og Velvet Crush.

Det skulle da gå utrolig nok hele 18 år før han var tilbake i platehyllene igjen. Nå som soloartist, og Dynamico er faktisk debutskiva. Coveret og innholdet sier meg svært lite hva jeg har i vente. Etter første runde i CD-spilleren så føles det noe anonymt og jeg konkluderer med at dette er veldig kjent stoff. Men jeg blir likevel litt nysgjerrig - og det er godt tegn. På nytt setter jeg på første kutt 1 1/2 Way Street og allerede nå føles det bedre. Tankene mine vender tilbake til midten av 80-tallet der jeg satt og lyttet på amerikansk collegerock som var et friskt pust. Det tar seg opp ytterligere og jeg blir dratt mer og mer med. Easter høres ut som han er knapt ferdig med college med sin lyse og ungdommelige stemme.

Med lang erfaring i bransjen har han kontrollen over alt. Instrumentene spiller han selv, med unntak på Ton of Bricks der hans gamle Let's Active-kollega Eric Marshall spiller trommer, og kona Shalini Chatterjee spiller bass på Sight Set on Heaven. I tillegg bidrar hun med vokal/kor på flere spor. Alt i alt er det 14 låter der gitarer, bass og trommer spilles uten noen som helst form for gitarorgier eller vanskelige overganger. Her er det et solid håndtverk, der jeg tenker på den enkle klassiske pop-melodien.

Høydepunktet er I Want a New Scene, en liten kjærlighetssang der han synger "I want a new scene where something kinda makes sense". Kanskje det er nå han finner en ny arena for å vise seg fram? Ikke godt å si, men jeg tror nok hr. Easter har kost seg med innspillingen og utgivelsen, der han tar tråden videre fra Let's Actives dager og soundet som han var selv med å skape på 80-tallet.

Men skiva kommer ikke helt til topps når jeg lytter og sitter i stolen min. De absolutte hitlåtene mangler, men dette er allikevel jevnt over bra. Jeg koser meg – dette er iørefallende, pent og pyntelig. En kopp te skulle smake, gjerne med et par teskjeer sukker. Dette er søtt, det er harmonisang med vakre refrenger, en slags soft versjon av gamle REM/Replacements.

Det er ikke å forvente at Dynamico vil klatre høyt på listene, til det er for lite kommersielt. Men hva gjør vel det! Er man fan av alternativ pop, powerpop, collegerock og andre relaterte genre, så er Dynamico en god investering. Vi får bare inderlig håpe at det ikke tar 18 år til neste gang Mitch Easter gir ut et nytt album.

Så da er det bare å varme opp nytt vann og finne en ny tepose.