Maria Solheim
Karen Jo Fields
Unni Wilhelmsen

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Sukkerspinn med næring

Mye bra, men et stykke igjen for norsk poptalent. Høy kvalitet på arrangement og produksjon er ikke nok.

Under artistnavnet Silje Hrafa har Oslo-baserte Silje Hrafa Tjersland gitt ut plate i samarbeid med det nystartede og friskt satsende plateselskapet Plate Productions. Hrafa, som i telefonkatalogen står oppført med yrkestittelen popstjerne, har tidligere praktisert sitt talent i mer eller mindre ukjente band som Tinn, Karin Boye-prosjektet Boye Trio og jazzpoporkesteret Zagora. Med Vanilla Kiss har hun med god hjelp jobbet frem et lidenskapelig og behagelig - om enn ikke særlig originalt - album som har livets rett.

Grunnlaget for låtene på Vanilla Kiss er Silje Hrafas vokal og akustiske gitar. Stemmen er bløt og ren, i perioder nærmest innsmigrende, med fine rytmiske kvaliteter og en gnist av jazz. Hun unngår å bli for poserende, men fremfører de lavmælte poplåtene uten store krumspring. Sentralt for uttrykket er også pedal steel, intelligent traktert av Kjetil Steensnæs (Maria Solheim, D'Sound), som bidrar til å skyve popformelen i retning en slags countrypop. Ellers er det lagt til standard popelementer som piano og strykere i diskré variasjoner samt øyeblikk av både trompet og saksofon, mens trommer og Carl Gjerdrums lytefrie basstoner understreker en for det meste doven stemning.

Det er i det hele tatt flinke musikere som medvirker på Vanilla Kiss. Sammen med den utmerkede produsenten John Mallison har de skapt et album hvor det meste høres veldig kompetent ut. Det er imidlertid slik at høy kvalitet på arrangement, instrumentasjon og produksjon sjelden er nok hvis ikke låtene er gode nok. Silje Hrafa har skrevet jevnt middelmådige popsanger på grensen til det uspennende, og dermed greier hun heller ikke kompensere for manglende originalitet. Selv om stemmen har potensial har den også lite særpreg. Resultatet er et småpent, men noe pregløst album som neppe evner å markere seg i den store mengden musikk som produseres i sjangeren, men som likevel kan fungere i kontakt med det rette publikum og under de riktige omstendigheter.

Når det gjelder tekstene på Vanilla Kiss har man i coveret valgt å trykke kun platens siste spor Silver Star. Den er representativ hva gjelder både tematikk og kvalitet, og selv om en musikktekst ikke er komplett før den er realisert i fremførelsen, kan leseren få et inntrykk:

Stars above me save my soul
Heal my pride and take my grief
Build a shelter for my heart
Make sure she's as far apart as possible
And please let me rest

Stars above me mend my strength
Sooth me and rebuild my force
Make me wake up when I know
Living life without her love is possible
And then let me rest...

Det gjenstår å se om Silje Hrafa vil realisere sin egen status fra telefonkatalogen. Sekstende desember spiller hun på Egertorget under Frelsesarméens julekonserter i Oslo. Da kan folk dra og høre selv.