cover

Nye bryllupsmarsjer

Endre Dåvøy & Øystein Lund Olafsen

CD (2006)

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Klassisk

Stiler:
Marsj / Folkemusikk / Jazz

Spor:
Bryllupsintrada
Bryllupsmarsj
Bryllupsmarsj nr. 2
Bryllupsmarsj nr. 3
Bryllupsmarsj nr. 4
Bryllupsmarsj nr. 1
Bryllupsmarsj nr. 2
Bryllupsmarsj nr. 3
Bryllupsmarsj nr. 4
Bryllupsmarsj nr. 5
Bryllupsmarsj nr. 6
Bryllupsmarsj nr. 7
Bryllupsmarsj over Herre Gud, ditt dyre navn og ære

Referanser:
Felix Mendelssohn Bartholdy
Richard Wagner

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


En plate for den giftesugne

Et steinhjerte av en stålfast einstøing vurderer disse nye bryllupsmarsjene.

Planlegger du å tre inn i den hellige ektestand? Skal du smis i hymens lenker og anskaffe bil, båt og barn? Småbruk i Åsmarka der kjærringa er hest?

Nå er plata for den giftesugne i handelen, og den bør regnes blant dette års mer originale utgivelser: En hel CD med flunkende nye bryllupsmarsjer. Og ikke bare det, alle som en har de samme opphavsmenn i Endre Dåvøy og Øystein Lund Olafsen.

Åstedet for innspillingen er Lommedalen kirke i Bærum, et "trolsk" landskap der vår eventyrforfatter Asbjørnsen trasket og nok var vitne til mangt et giftelystent par mellom observasjoner av nøkk og hulder.

I presseskrivet betoner de to det langsiktige i prosjektet, at å introdusere noe nytt i et så konservativt klima som bryllupsmarsj-markedet krever tålmod av historien og troen på de lange virkninger.

Jeg applauderer prosjektet, men ble ikke særlig mer giftesjuk av å høre på plata. Det skyldes ikke musikken, den er oppfinnsom og nytenkende, men et hjerte av stein og en einstøingsvilje av stål. Musikken her varierer mellom "gammelmodige" bryllupsmarsjer og lettere jazz-orienterte, mer improvisatoriske stemninger.

Nr. 1 (alle er nummert og ikke gitt egne verktitler) er statlig og opphøyd, og bør egne seg i borgerlige kretser. Den gjør seg sikkert fint i eldre kirkebygg med det rette barokke preget og innredningen.

Spor 2 er rent Morricone-inspirert (trompeten til Jens Petter Antonsen), meget fin, rytmisk og utsøkt i klangbruken. Spor 3 har et mer rapsodisk preg, dette er et tyngre stykke med en vakker avrunding, men nok en av de som vil ha vanskeligst med å finne sitt publikum. Ikke mye pomp og circumstance her, snarere et innadvendt, meditativt preg. Noe for et filosof-bryllup?

Forsøket med trommerytmer og en slags crossover-stil i et litt baktungt leie på spor 4 burde fenge et yngre publikum, men jeg tror også denne får vanskeligheter med å fenge den hvite brud og hennes kavalerer på vei til fest og fjorten dagers bryllupsreise med øyhopping i Hellas. Da er nok spor 5 en sikrere vinner med sine trompetfanfarer og triumfmarsj. For paret som vil speile seg i glansen fra jublende slekt og venner er dette et funn. Der kastet hun buketten, og til siste taktslag ruser limousinen mot middag og fest på Ekebergrestauranten.

En del av marsjene er ganske nøytale og trygt konservative i sin utforming. Det er noe for alle på denne plata. Spor 8 er et flott eksempel på Døvøy/Lund Olafsens evne til å komponere innen en form som vekker sterke assosiasjoner og konkrete minner om egne og andres bryllup(er). Spor 8 er finstemt i sin gammelmodige klang og dempede verdighet. Den minner oss også om ekteskapsløftets implikasjoner og den moralske og gjensidige pakt ektefolk tross alt inngår i seriemonogamiets tidsalder. Kontrasten til f.eks spor 9 kunne ikke vært større: En frisk, nesten filmmusikklignende marsj. Skal vi kalle den "tema til et bryllup". Her har vi nok platas mest innsmigrende tema, og noe den yngre garde vil nikke anerkjennende til: "Vi tar den, også får vi organisten til å spille The Final Countdown og Vål'engasangen..." Vel, spøk til side, som sagt har denne anmelder et lunkent og fjernt forhold til institusjonen ekteskapet.

Utøverne/komponistene spiller som helter, og vi levnes med inntrykk av konstruktiv nytenkning, stor musikalsk kunnskap og komposisjonsglede. En virkelig artig og spennende plate. Måtte den gjøres tilgjengelig for alle organister, prester, ekteskapsarrangører og kirsten giftekniver. Bryllup til våren? Er du helt sikker? Kjøp denne plata og gjør ditt valg av musikk til den skjebnesvangre turen ned kirkegulvet.

comments powered by Disqus

 

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo


Little Axe - Hard Grind

(Onu Sound)

En groovy blanding av dub og blues krysser Jamaica med Mississippi.

Flere:

Marissa Nadler - Little Hells
Pinetop Seven - The Night's Bloom