Dillinja
Ed Rush
J. Majik

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Mørk drum'n'bass fra produktiv engelsk duo

En plate det var store forventninger til, men som faller litt igjennom. Noe gammelt materiale og gjennomsnittslåter som varer en smule for lenge.

Duoen Source Direct har holdt på med drum'n'bass i snart 10 år, og gitt ut plater på selskaper som blant annet Certificate 18 og Metalheadz. Musikken er mørk, dyster og angsfremkallende, akkompagnert av skitten og metallisk techstep-rytmikk. Noe som i utgangspunktet absolutt høres tiltalende ut. Gruppas første egne langspiller har også sine skumle øyeblikk, og et par basslinjer som på høyt volum brummer riktig så flott. Men plata sett under ett er mindre spennende enn man kunne ønske seg. Det er riktignok mørk og metallisk drum'n'bass, men dessverre uten de helt store krumspring eller variasjoner. Det meste har vært gjort mange ganger før, og da gjerne også bedre.

Av hyggelige overraskelser finnes det et par av Source Directs mer hardtslående partier. I Technical Warfare kan man ane en relativt heftig bassgang i bakgrunnen, som ikke helt kommer til sin rett i lydbildet. Til det er det for mange fremtredende og forstyrrende effekter som felegnikk (eller "sånne stemningsskapende skrekkfioliner som passer så bra til skumle filmer vet du"), og daterte synthriff som i sin enfoldighet begrenser låta til å bli en anelse for flat. Noe positivt er det imidlertid også å hente i Capital D, som ruller avgårde med sin mørke og boblende basslinje som ulmer og truer på bunnen. Concealed Identity er et overraskende heftig kung-fu techstep-kutt i denne samlingen, og er platas definitive høydepunkt. Ninja-samples i beste Photek-ånd, og en knallbass som jobber med å rive deg i filler. Synd at ikke hele plata holder et slikt nivå.

Ellers er det hele til tider vel flatt, og låtene virker et par minutter for lange i forhold til sine tematiske utfoldelser. Det hjelper heller ikke med rytmebrekk som høres ut som om de ble laget for ti år siden. Med drum'n'bass finnes det alltid en overhengende fare for at det som er fett akkurat nå, muligens høres pregløst og uttørket ut i morgen. Exorcise the Demons høres til tider hjelpeløst datert ut, og noen av låtene mangler både driv og progresjon. Det finnes en rekke utgivelser som kom tidligere enn 1999 som høres langt friskere og mer nyskapende ut, og som i tillegg kan skilte med et visst særpreg innen sin genre. En del av låtene har i tillegg vært utgitt som singler flere år før Exorcise the Demons kom, noe som kanskje forklarer det noe daterte lydbildet.

Som langspiller blir den fort en grå affære som kjører på et midt-på-treet nivå og aldri fester seg i øret. Synd, for det finnes små lyspunkt som kunne, og som har, stukket seg frem i andre formater. Source Direct har tidligere bidratt med tøffe kutt til diverse samleplater, og derfor hadde jeg kanskje ventet litt mer av denne platen. Forhåpentligvis er debuten kun som en innkjøringstest å regne.

(Constellation)

I avdelinga postpunk med noko attåt serverer Ought eit særs overtydande tilskot.

Tanakh - Dieu Deuil