The Gerbils
Circulatory System

Music From the Unrealized Film Script, Dusk at Cubist Castle - Olivia Tremor Control (1997)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Full kontroll

Ekstremt vital pop som ville hersket listene i en perfekt verden.

Black Foliage: Animation Music Volume 1 var inntil nylig for denne anmelder en ubeskrevet plate. Det er når slike bare ramler ned i fanget at man begynner å tro litt på skjebnen. Dette er nemlig intet mindre enn en skatt. Oppfølgeren til Music From the Unrealized Film Script "Dusk at Cubist Castle" ble utgitt i 1999, og dukker i 2004 opp som nyutgivelse. Og den har allerede gjort livet mitt litt rikere.

Olivia Tremor Control beskriver platen som et eksperiment, hvor ulike elementer fra de enkelte sangene blir brukt om igjen i andre sanger. Den består av en bestemt rekke elementer som er koblet sammen på ulike vis, mer enn at den består av en rekke individuelt forskjellige spor. Mest gjenkjennelig er selvsagt tittelkuttet; basslinjen fra Black Foliage (Itself) dukker opp i nye versjoner en rekke ganger, og danner utgangspunkt for stadig nye "animasjoner" over samme tema. Det ville være nærliggende å anta at dette kunne gjøre platen litt ensformig, litt plagsomt repeterende, men resultatet er det stikk motsatte.

Black Foliage har fire selvstendige deler, som hver har sin egen distinkte struktur som i større eller mindre grad skiller seg fra de andre, til tross for at elementer gjenbrukes i de andre seksjonene. Det blir derfor enklest (kanskje litt for enkelt) å betrakte platen som firedelt, ettersom overgangen mellom sporene innen de enkelte delene tidvis er umerkelig, sangene glir over i hverandre og skaper en ekstremt variert helhet. Den første seksjonen er umiddelbart fengende i åpningen, før mellompartiet krydres av en rekke ulike samplinger og innslag, for så å konkluderes med et minst like fengende parti. Vi snakker 60-talls inspirert pop som ligger tett opp mot The Beatles og The Kinks hva angår både vitalitet og originalitet - denne 60-talls parallellen blir passende for det meste av platen sett under ett. Forskjellen er den nevnte helheten, der 60-tallslåtene var enkle og korte maler Olivia Tremor Control sangene ut i en rekke ulike retninger på en gang, noe som gjør at platen aldri høres forslitt eller gammelmodig ut, men snarere sprudler og renner over av liv og glede.

Bandet makter å lage god og poengtert pop med samme grad av sofistikasjon som kommer til syne på den legendariske Sgt. Pepper's Lonely Hearts Club Band, uten nærmere sammenligning for øvrig. Med dette skiller bandet seg med all mulig tydelighet fra mer lettbente og enkle popband som The Corals nokså ensartede gitarkomposisjoner. OTC disker opp med et arsenal av instrumenter, som gjør enhver ny gjennomhøring til en fryd av en musikalsk jungelvandring, hvor nye instrumentplanter til stadighet dukker frem fra underskogen. Det er denne utrolige evnen til å lage musikk som i utgangspunktet høres lett, overfladisk, nesten naivistisk ut, som likevel ender opp som noe i nærheten av perfeksjonert popkunst. Oppdagelsesferden byr imidlertid ikke bare på en haug instrumenter, men også en rekke samplinger fra hverdagen, som ifølge bandets prosaiske erklæring i omslaget fungerer

...as to making the music pulse with the rythm of modern life, at times things seem quiet, or multiple sounds merge... let your environment in...

Og kanskje er det det platen kan beskrives som: The Modern Experience. Min teori er at OTC er slik The Beatles hadde hørtes ut, hadde The Beatles dukket opp i omgivelser i nærheten av våre egne. Kanskje blir det litt feil å si, ettersom Liverpool-guttene trolig har vært sterkt delaktige i fremveksten av våre omgivelser, musikalsk sett, men dere skjønner tegninga. OTC lager popmusikk mer i takt med samtiden, en samtid hvor regressivt tilbakeskuende enkelthet beklageligvis har blitt et must i popmusikken. Det er på tide at band lager musikk som denne, moderne popmusikk, som makter å fusjonere de musikalske og tekniske fremskritt som har kommet siden popmusikkens barndom med den umiddelbare lekenheten fra samme epoke.

Black Foliage er en helt fantastisk popplate, som skreddersydd for deg som liker popens lekenhet fusjonert med indierockens dybde og register, og er lei av den simple, resirkulerende, tregreps garasjerocken som har herjet listene i det siste.