Radio 4
The Strokes
Gang of Four

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Pop uten pep

Amerikansk retrorock uten punch. Joda, vi har hørt det før.

Ingen vet helt hva som gjør god popmusikk god. Man har selvsagt The Beatles, men de opptrådte i et sjanger-vakuum, og skapte noe helt eget som det er nærmest umulig å gjøre om igjen i dagens rikholdige pop-flora. French Kicks begir seg dermed ut på ganske dypt vann når de med en OK vokalist, standard instrumentering og forsøksvis melodiøse låter definerer seg inn i den nokså overbefolkede pop-båsen. Mange vil ha det til at det i dagens musikkbransje kommer vel så mye an på markedsføring og image som det rent musikalske, og tilfellet French Kicks er ikke noe unntak i så måte.

Jeg har aldri hørt om dem her hjemme, og rent musikalsk er det ingenting for at bandet skulle kunne klare å slå igjennom. Bandet er eksponent for den mer moderate delen av retrobølgen som feier over populærrocken om dagen, og makter å klemme ut noen rimelig fengende poplåter med en helt ren gitar, en helt ordinær stemme, en litt pulserende men for det meste kjønnsløs tromming og helt enkelt basspill. Rytmeseksjonen kan til tider vekke referanser til postpunkband à la Gang of Four, men det hjelper lite når melodiene mangler så mye som de gjør. Ofte er det enkle det beste, men dessverre kan det bli litt kjedelig i det lengste når det mest originale man har å diske opp med er piano i ny og ne, litt rufsete fuzz og slightly-out-of-tune-spill. Alt ansvar for at det skal bli interessant overlates til melodiene, som til tider er fengende, men desto oftere er litt bleke, og forsvinner ut av øregangene like etter gjennomhøring. Den typen musikk flest mennesker hører på er dessverre også den typen musikk det er vanskeligst å nå frem med, siden det er såpass mange om beinet.

French Kicks er fullt på høyde med, og bedre enn, mange popband med stor suksess, men for at det skal ta av kommersielt for bandet er de avhengig av både et solid plateselskap i ryggen og mer originale melodier enn de leverer på One Time Bells, hvorav vi får håpe at det sistnevnte går forut for det førstnevnte. Inntil dette skjer er jeg redd French Kicks risikerer å tildeles den lite flatterende skjebnen å reise rundt i "Anytown USA" og tilfredsstille et publikum som sjelden får besøk av de VIRKELIGE popstjernene.