Beach Boys
Spiritualized

Together We're Heavy - The Polyphonic Spree (2004)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Symfonier til solen

Storslåtte poplåter med spirituelle overtoner fra 24-manns band i hvite kjortler.

I et år preget av garage-revival og post-punk revival, befant The Polyphonic Spree seg et stykke unna den gjeldende musikalske zeitgeisten i 2002. Et 24-mannsband kledd i hvite kjortler har lett for å stikke seg litt ut, og med sine storslagne symfoniske popsanger høres de ikke ut som så mange av sine samtidige. The Polyphonic Spree kommer fra Texas, og ble dannet av Tim DeLaughter fra Tripping Daisy i 2000. Etter at Tripping Daisy-gitaristen Wes Berggren døde av en overdose tok DeLaughter med seg de resterende bandmedlemmene og dannet dette orkesteret sammen med ca 20 andre medlemmer, inkludert et 10-manns kor.

The Beginning Stages of... er full av jublende popsanger, orkestrert med gitar, bass, fløyte, trombone, horn, trompet, fiolin, theremin og altså et svært kor. Platen framstår som en storslått og begeistret hyllest til livet, eller snarere Dagen og Solen (åtte av ti titler inneholder ordene "Day" eller "Sun"). Det er lett å oppfatte bandets kvasi-religiøse kjærlighetsbudskap og hvite kjortler som et billig triks for å få oppmerksomhet, men deres livsbejaende holdning virker ektefølt og genuin. Jeg har sett en tv-overført konsert fra New York, og 24 ekstatiske kjortelkledde mennesker på scenen er en opplevelse utenom det vanlige!

I all sin frydefulle jubel har låtene også brede strøk av melankoli, som spesielt DeLaughters litt vemodige stemme bidrar til. Denne kombinasjonen av tristesse og glede, sammen med skinnende harmonier og melodilinjer skaper en vakker stemning gjennom hele albumet. Den tidvis dramatiske intensiteten i låtene kan lede tankene hen til band som Spiritualized, men der Jason Pierces røtter i bunn og grunn alltid har vært garagerocken, har The Polyphonic Spree mer til felles med The Beach Boys' harmonier. Av kontemporære band er nok The Flaming Lips den nærmeste referansen, Tim DeLaughters stemme minner faktisk litt om Wayne Coyne. Men i konkurranse med Flaming Lips siste plate er The Beginning Stages of... en klar vinner.

De første ni låtene tikker inn på 32 minutter og utgjør en perfekt samling med oppløftende, frydefulle poplåter. Dessverre varer den siste låta, A Long Day, i over en halvtime, og den er omtrent like spennende som en lang dag der det ikke skjer noe som helst. Den høres ut som en øvelse i en eller annen cut-and-paste teknikk, men den er ikke noen Djed, akkurat. Kun for spesielt interesserte. Resten av plata derimot, er for absolutt alle.

Dan Sartain - Dan Sartain vs. The Serpientes

(Swami)

Med punkattityde, garasjelukt og ein solid porsjon sterke låtar presenterer den unge amerikanaren seg på eit primitivt og overtydande vis.