The Neptunes
Kelis

Fly Or Die - N.E.R.D (2004)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

No One Ever Really Dies, again

Hugo og Williams erstatter sin ville hip-hop skive med et mer rocka uttrykk.

Det er virkelig ingen som helst grunn til å underminere eller avskrive betydningen av moderne r'n'b og soul for samtidens populærmusikalske uttrykk. Det har tatt mange lang tid å innrømme at denne - i stor grad svarte - amerikanske musikken kan likestilles med tradisjonelt mer kredible og velrespekterte genre som rock og country.

For min egen del oppdaget jeg noe motvillig at denne musikken også hadde musikalske kvaliteter da jeg vinteren 1997 tok meg jobb som disc-jockey på det kommersielle utestedet Dampen i Tromsø. Der ble jeg tvunget til også å forholde meg til Topp 20-hits, Absolute Music-samlinger og MTV-shows. Først og fremst kunne jeg oppdage at det ofte var snakk om et fint groove og delikate produksjoner i denne musikken. Jeg synes likevel at store deler av den kun var dusinvare, som dessuten manglet både sjel og nerve. Dette i motsetning til mer klassisk soul fra Stax, Atlantic og mindre anerkjente, men kanskje like fornøyelige Motown. Senere samme høsten flyttet jeg til Sverige hvor journalister som Anders Lokko, gjennom landets ledende musikkmagasin Pop, var i ferd med å åpne øynene til store deler av broderfolkets musikkinteresserte for svart musikk. Jeg husker ikke minst en krønike hvor han avskrev Radiohead og Air som uinteressant og progrocken i dens nye klær som djevelens musikk, mens han fremsatte Puffy Daddy som den reddende engelen. Hans patos og overbevisning var så sterk at han i det samme klarte å få nye ambassadører for neosoul og r'n'b blant eplekjekke Natt og Dag- og Spirit-skribenter her hjemme, og etterhvert til og med i deler av tabloidpressen. Jeg vil fremdeles avfeie hans artikkel som rent vrøvl og Puff Daddy som ganske uinteressant tross klare produksjonsmessige kvaliteter, og hevde at de siste årenes hyping av moderne r'n'b (med få unntak) har glemt å fokusere nok på kvaliteter som innlevelse, originalitet og innhold.

Annerledes blir det når man skal vurdere musikken til Pharrell Williams og Chad Hugo, også kjent som The Neptunes. De er skribenter og produsenter av trendsettende rap og r'n'b og har jobbet med såpass ulike artister som Britney Spears, Mystikal, LL Cool J, Jay-Z, Backstreet Boys, Goldchain og til og med avskyelige Limp Bizkit! Etter et tiår i kontrollrommet har de funnet tiden moden for å slippe ett eget album under navnet N.E.R.D. Med In Search of... formelig omkalfatrete de hele hiphop-genren med sin ville sammenføring av følsomme myke groove, narraktige studiolek og punktuerte beats.

Denne utgivelsen består av de samme låtene og har samme tittel, men det er ikke den samme platen. I likhet med Nine Inch Nails valgte N.E.R.D nemlig å gi ut skiva si i to ulike versjoner. Etter tre kvart års levetid trekkes førsteutgaven, som de selv har spilt inn, bort fra markedet og erstattes av en ny utgave hvor de har hyret inn Minneapolis-rockerene Spymob til å spille de samme låtene. Denne nye versjonen er mer direkte og kontant, og har et mer analogt lydbilde.

Åpningskuttet er singelen Lapdance, og her oppretter de en analogi mellom kapitalistiske, pengegriske politikere og strippere, og fører metalliske gitarriff sammen med P-funk. Dette går igjen på denne utgivelsen, som dessuten veksler mellom jazzrock, studiofunk, klassisk rock, soul, gangsta-rap og 70-talls disco. Her kan man lede tilbake til alt fra Steely Dan, Tears For Fears, Lynyrd Skynyrd, Kool and the Gang, Earth, Wind and Fire, Sly and the Family Stone, George Clinton, AC/DC og Eminem. Men også mer egensindige ting som Kool Keith/ Dr Octagon og Sun Ra. I første rekke er det hele 1970-tallets musikkbibliotek som danner rammen.

Skiva formelig oser av seksuelt begjær, sensualitet og musikalsk utforskningstrang. En bekreftelse på hvordan N.E.R.D står fram som en milepæl innen moderne r'n'b og hiphop er at de svenske garasjerockerne The (International) Noise Conspiracy har gjort en potpurri av bandet på noen av sine livesett. Det kan også sees som en indikator på svenskenes nyfattede interesse og generelle evne til å groove.

Personlig holder jeg likevel en liten knapp på den mer følsomme og sjelfulle forgjengeren som de spilte inn selv.

Simon Joyner - Out Into the Snow

(Team Love)