Shelby Lynne
Def Leppard
Bryan Adams

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Utvannet folkemusikk eller superb pop?

Nå er tiden kommet for å melke kua litt til før det femte albumet finner veien til konsumentene.

Når man ser navn som John "Mutt" Lange og David Foster er det all grunn til å foreta en liten utsjekk hvis deres tidligere meritter har falt i smak. Som låtskrivere av rang har disse to herrer gjort store innhogg i hitlistene, både som produsenter og låtskrivere. Herr Foster (heldigvis ikke Miss Foster...skjønner?) var den første til å slå sine beskyttende vinger rundt søskenkvartetten fra Irland. Dette samarbeidet resulterte i Forgiven, not forgotten... og The Corrs er i aller høyeste grad tilgitt og ikke glemt. Med en korrekt blandingsgrad av irske folketoner og voksen, melodiøs popmusikk har denne familiefraksjonen Corrs rukket å gi ut fire plater med iørefallende pop. Innslagene med irsk folkemusikk er tilmålt med stor presisjon, slik at selv folk med aversjon mot felegnukk og jigs har kjøpt platene deres. Nå er tiden kommet for å melke kua litt til før det femte albumet finner veien til konsumentene. Ganske beleilig nå rett foran jul og forestående julegaveinnkjøp, ikke sant?

Denne samlingen er, som med mange andre samlinger, satt sammen av hits og en passe stor andel spekulativ garnityr i form av nye versjoner av gamle låter og ikke minst et par låter man bare finner på denne samlingen.

Man har selvfølgelig spart en låt med radiopotensial, og slipper denne, Would you be happier?, som første singel fra samlingen.

Men når innholdet, tross disse virkemidlene, får en til å smile fra øre til øre glemmer man fort at man har kjøpt disse låtene før...opptil flere ganger (CD, DVD, Unplugged etc.)

Riktignok er ikke første singel like sterk som sine forgjengere, men undertegnede kan ikke for at tidligere hits, som Breathless, Irresistible, Radio og Runaway, får det til å rykke i skru-opp-volumet armen. Her snakker vi om førsteklasses pop med produksjoner overvåket av det fremste man har av produsenter på denne planeten. Popmusikk blir ikke bedre enn dette. Det er glatt, det er pompøst, men det er samtidig så tøft og med hår på bjellene at man er nødt til å la seg beta. Det finnes tre andre grunner til det også... (sukk, hjerte, osv.)

Her er det irske melodilinjer kombinert med nydelige vokaler som savner sidestykke på denne siden av ABBAs oppløsing. Spesielt er Breathless og Irresistible sterke vokalmessig. Her har Mutt Lange brukt sine gamle tjuvtriks han utviklet på Def Leppards Pyromania og Hysteria og har gjenbrukt på sin kone Shania Twain og The Corrs. Håndtverk av ypperste klasse både låtmessig og produksjonsmessig.

Ellers finner man en nydelig versjon av instrumentalen Lough Erin Shore, som ikke levner noen tvil om hvor søsknene har vokst opp. Irske toner som med fordel kan benyttes som filmmusikk.

The Corrs har også klokelig brukt originalutgaven av Radio (Unplugged) til fordel for versjonen man finner på In Blue. Den hadde ikke sammen flyten som det mer spartanske arrangementet Unplugged-versjonen har, og ble for hipp og falt igjennom med sin trendy produksjon og arrangement. Det samme gjelder for de remiksede låtene her. Disse er hentet fra spesialutgavene av Talk on corners og In Blue (melke, melke) og er klart myntet på et yngre publikum med sine markerte rytmer - som om det skulle være vanskelig å trampe takten til originalene...Fnys. Undertegnede foretrekker the real thing og denne samlingen ville vært sterkere uten Tin Tin og K-Klass remikser. Man finner også et par coverlåter i form av den uplugga Everybody hurts (REM) og Fleetwood Mac hiten Dreams. Fine låter, men når man vet at det befinner seg et større antall gode låter skrevet av The Corrs man har utelatt på denne samlingen, ville det vært fint med et par av disse i stedet. Skulle gjerne hatt med det mer rocka innslaget Toss the feathers med Simon Phillips på trommer og den nydelige balladen No frontiers fra Unplugged. Der overlater Andrea vokalistrollen til sine søstre, som faktisk synger like bra som sin frontfigur, om ikke bedre. Men man sparer seg sikkert til en Greatest hits volume 2 (ref. Madonna) om noen år.

Er du foreløpig uten The Corrs i samlingen er dette inngangsbilletten for deg. De største hitene pluss to nye låter du bare må ha (ironi) men start gjerne med de foregående platene hvis du vil ha mer irsk svung over refrengene. Ypperlig popmusikk. Lenge leve søskenkjærlighet og multiinstrumentalisme.