Iannis Xenakis
Nils Henrik Asheim & Lasse Marhaug

Our Love Will Destroy the World - Birchville Cat Motel (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Hellige droner

Church music was the first heavy metal... Tempelridderen fra New Zealand åpner porten til sitt rike.

For en tid tilbake slapp Lasse Marhaug/Nils Henrik Asheim platen Grand Mutation - en mektig opplevelse basert på kirkeorgel og elektronikk, innspilt i Oslo domkirke. I kjølevannet av denne følger Birchville Cat Motels Gunpowder Temple of Heaven som nok en kraftfull opplevelse som virker å være unnfanget og utarbeidet under store buer og høye hvelvinger. Dette er et voldsomt stykke musikk, katedralsk i all sin prakt, med en åpenbaring som strekker seg ut av det menneskelige og mot det religiøse.

Birchville Cat Motel er soloprosjektet til Campbell Kneale fra New Zealand, som må sies å være en av de mest etablerte og anerkjente i sin genre, også langt utenfor hjemlandets grenser. Hans diskografi er større enn det er menneskelig mulig å konsumere for de fleste, og hans musikalske utvikling er preget av utforskertrang. Det bør likevel være tillatt å si at stikkord som droner og eksperimentell støy av ulik art er gyldige for Birchville Cat Motel.

Gunpowder Temple of Heaven er fjerde utgivelse på Lasse Marhaugs nye etikett Pica Disk, og jeg vil umiddelbart sende en rose til utgiver for selve innpakningen som følger platen. Nydelig omslag, skikkelig innleggshefte og i det hele tatt en utforming som påkaller platekjøperen, ikke nedlasteren. Som tidligere sagt, til det kjedsommelige, dette må være essensielt for små (og store) etiketter for å klare seg i dag.

Det er Bruce Russell som har skrevet liner notes til denne platen. Han er grunnlegger av innflytelsesrike Dead C midt på 80-tallet. Russell har skrevet mer interessant om denne platen enn undertegnede nok har kapasitet til å gjøre med sitt stykke "Silver machines and stone henges: pumping the pipe organ of psycho-social mind control". Han griper fatt i nettopp "tempel"-delen av tittelen, og med det som grunnlag gir han en fornuftig forståelse av Birchvilles musikk. "Church music was the first heavy metal", skriver Russell. Han går fra Jerikos murer og psyko-akustiske eksperimenter til tidlig eksperimentell musikk (Xenakis, Messiaen), og leser en rekke metaforer i musikken til Birchville Cat Motel; både av språklig, historisk og musikalsk art. Les og lytt selv.

For en kort innføring så består altså Gunpowder Temple of Heaven av ett sammenhengende stykke på 40 minutter. Tonelaget er kontinuerlig og bevegelsene langsomme. Dette er en elektro-akustisk messe som sikkert vil virke urørlig for de rastløse, men som avslører sin styrke gjennom en smule mer konsentrert lytting enn til bilradioen. Det er heller ikke slik at stykket ikke endrer seg. Det bygger seg langsomt opp, og vi merker gradvis at det lever bak de massive orgelpipenes evige strøm.

Effekten av å høre på dette kan virke uklar ved første lytting, men Campbell Kneale har laget noe som er hevet over tid og sted. Det gir Gunpowder Temple of Heaven en altomfattende hypnotisk totalopplevelse som skaper en merkbar tomhet når det hele er over.