Scandinavian Leather - Turboneger (2003)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Står som en påle

Lagspill, kraft, innstilling, spilleglede, innsats, overblikk, driblinger, kontringer, taktikk, ferdigheter, taklinger, form, teknikk.

Markens Grøde av Hamsun, Kjærlighetens Kjøtere av Hans Petter Moland og Apocalypse Dudes av Turboneger er pilarene i norsk kulturliv.
- Trond Andreassen (Ricochets) til Dagbladet 30.12.2000

Apocalypse Dudes viste amerikanske band hvordan man spilte tøff punkrock i en tid hvor man ikke lenger hadde The Ramones å støtte seg til. En ny standard var satt i mørk, men fengende rock. Den amerikanske undergrunnen bøyde seg i støvet, det samme gjorde mange nordmenn som tidligere hadde ignorert bandet. Noe stort var på gang.

Hi-ridin' daddy-o
Prince of the rodeo
Spur-hump hey-ho let's go
Prince of the rodeo
Fornicator of the lasso
Prince of the rodeo
Sperminator of the asshole
Prince of the rodeo
- fra Prince of the Rodeo

Siden sist hadde det skjedd noen endringer og omrokeringer i gjengen. Happy Tom var tilbake på bass etter noen år bak trommene. Chris Summers, fra BigBang, satte seg på stolen. Like etter forrige skive hadde Pål Pot Pamparius reist utenlands for å bli erstattet av Euroboy (Knut Schreiner fra Kåre & The Cavemen/Euroboys). Dermed angrep han tangentene når han gjorde sitt comeback kort tid etter.

Euroboys inntreden medførte at det hørtes ut som om de endelig fikk til de gitarene de alltid hadde trengt. Hans finspill og følsomhet ga musikken en ny dimensjon. I tillegg ble han bandets Pete Townshend eller Angus Young på scenen. En energibunt av en spinkel gutt som sammen med Hanks midtpunktrolle gjorde showet til noe eksepsjonelt. Bruken av tangenter og tamburin gjorde også at dette virket hakket freshere enn tidligere.

For første gang satt alt som det skulle. Lyd, låter, fremføring, særpreg, holdninger, tekster og så videre. Denne type rock kan knapt gjøres bedre. Prince of the Rodeo er uten sidestykke i den tøffere enden av den skandinaviske rocken. Gitarspillet, låta og trøkket er i elitedivisjonen av ballerock. Rock Against Ass, Rendezvous With Anus og Zillion Dollar Sadist (lite vink til Alice Coopers Billion Dollar Babies) er tre av låtene som er så fengende at jeg ikke klarer å holde baken på stolsetet. Her skal det danses, poges, ristes og skråles.

B.O.S. Buns of steel
Spandex ass to make me kneel
Gonna give you electric shock
Gonna give you electric rock

Come on baby and dance again
Jerk that head and be my friend
Merging Zeus and Spartacus
Rendezvous with anus
- fra Rendezvous With Anus

Hitsingelen Get It On og den evige klassiker Good Head ledet an når denne skiva skulle trenge inn i rockeres hjerner verden over. Det tok ikke lang tid før flere tusen mennesker i flere kontinenter innså at Apocalypse Dudes ikke har en eneste svak låt, ikke en eneste partykiller, ikke et eneste spor man forholdt seg likegyldig til. Det hele er så tett og så tøft at både øyeepler og trommehinner er på vei ut av støpslene sine.

Det ikke all fikk med seg var hvor dyktige tyver Turbonegro var. Introen til Age of Pamparius er som klippet ut av Alice Coopers My Stars, mens riffet til Get It On er tatt fra Dictators sin Next Big Thing (covret av Seltzer/Schreiner-bandet Vikings, forøvrig samme band som først spilte inn Good Head). Platecoveret er en variasjon over symbolet til den amerikanske venstreradikale gruppa Symbionese Liberation Army. Et av de opprinnelige syv hodene er fjernet, slik at hvert slangehode representerer en Turboneger (symbolet er også brukt som logo for plateselskapet Trance Syndicate).

Det er helt uproblematisk å se at dette er en type plate man enten elsker eller ikke forstår helt. En del hevder fortsatt at Turbonegro er et klovneband. Disse tilhører de uinnvidde og vil kanskje aldri kunne reddes. Dersom du derimot er hekta på disse låtene er det ingen som kan ta det fra deg. Folk kan komme drassende med ærligere, mer seriøs og mer varierte plater. Men neppe noe svettere, farligere og heftigere. Helheten og jevnheten på denne plata er uten sidestykke i norsk punkrock.

Apokalypse Dudes er en milepæl i punkrock og rock generelt. Den har låtene, opprørstrangen, det forskrudde, råskapen, riffene og musikaliteten til en klassiker. Happy Toms hjerne, Chris Summers krafttromming, Hanks innstilling, Pål Pots aggresivitet, Rune Rebellions stilsikkerhet og Euroboys finesse gjør dette til en uslåelig oppvisning i kombinasjonsgrenen seriøs riffpunk/undergrunn glam/larger-than-life-heavy-rock.