[capsule review in English available]

Sigur Rós
Boards of Canada

Motifs - Cordion (2006)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Needful things

Sterk utgivelse fra Cordion som inkluderer heite trækkspæl og lindrende elektronikk på sin debut.

Det syder og gror fremdeles i hovedstadens elektroniske miljø, selv om Akersgata og halve byen ser ut til å være mer opptatt av retro-rock og 80-talls fetisjisme. Osloduoen Cordion er et nytt bekjentskap for undertegnede, og selv om Tommy Jansen og Christopher Johansen har spilt sammen noen år nå, så er det først i vår at Beatservice i nord har fått ut debutlangspilleren. Et godt stykke arbeid er det også, som regelmessig har kilt øregangene mine de siste ukene.

Cordion presenterer stemningsfull og atmosfærisk musikk som nok vil bli et passende lydspor til sene sommerkvelder med lette linbukser og noe kjølig leskende i umiddelbar nærhet. Uttrykket er "nede", som man sier i jazzmiljøet, "stillferdig" og "søkende" er også passende beskrivelser. Gotan Project dukker opp som en referanse siden gjestende musiker Henrik Skram trakterer akkordion på flere låter og bringer uttrykket nærmere Sør-Amerika og den romantiske tangoens beherskere. Det er særlig på spor som Indian Summer at Skram maner frem varme stemninger ved hjelp av knapperekkene, sammen med vokalen til Christopher Johansen. Indian Summer er sånn sett en låt med et visst hitpotensiale med en vakker melodi og et fengende refreng. Ikke hverdagskost innen norsk elektronisk musikk godt til venstre for Röyksopp og Ugress.

Men forvent ikke et album stappet fullt av vokaldrevet tangoflørt, for det tilbyr Cordion ikke - eller rettere sagt; ikke bare. Debutalbumet presenterer også mer eksperimenterende sider som skyver referanserammen ut til de svevende arrangementene til Sigur Rós, eller det søkende uttrykket til Matmos. Som et bakteppe i lydbildet kan man også spore koblinger til mer minimalistiske elektronika-uttrykk som det til Fennesz, Oval eller vår hjemlige helt Aleksander Rishaug. At lydbildet er krydret er et mildt understatement, og for de med fininnstilt anlegg og ører er det mye å hente bak de mest åpenbare elementene i lydbildet.

Uttrykket er, som jeg fortvilet forsøker å formidle, sprikende. Sikkert så sprikende at de som fremholder vokalen som en forbannelse innen elektroniske musikkuttrykk nok vil styre unna produktet av den grunn, mens de som "bare elsker stemmen til han med brillene i Röyksopp" nok vil oppfatte deler av albumet som svært lite tilgjengelig. Da sitter Cordion igjen med oss som befinner seg et sted midt i mellom, og som både setter pris på vokal og et eksperimenterende lydbilde. For mitt vedkommende har Cordion levert et av årets sterkeste skiver innen den norske elektronikasjangeren. Og det sier ikke så lite.