Crass
Chumbawamba
Dead Kennedys

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

No Fun!

Baader-Mainhof møter Nina Hagen - Hanin Elias skaper Unbehagen.

Hanin Elias ble født i den søvnige tyske byen Wittlich i 1972. Under store deler av barndommen bodde hun imdlertid i farens hjemland Syria. På slutten av 80-tallet brøt hun med farens erkekonservative holdninger og ble istedet husokkupant i Berlin. I 1991 begynte hun samarbeidet med jevnaldrede Alec Empire. Dette resulterte i det digitale hardcorebandet Atari Teenage Riot, som bød på en kompromissløs blanding av støy, industri-rock, tung electronica og trash metal. Dette var en reaksjon på at deler av det streite acid house miljøet hadde fascistiske tendenser. Forankret i det tidligere Øst-Berlin var og er ATR en gjeng ildfulle venstreradikale anarkister av høyst forskjellig nasjonal herkomst (Swaziland, Japan, Syria, Tyskland og Finland). Platene har spredd nihilistisk og spastisk electro-terror på album som Delete Yourself (1995) der budskapet har vært "not to reform the system, to destroy the system!" Alec Empire har i tillegg hatt en rikholdig solo-karriere der platene har hatt høyst varierende innhold, for eksempel Stockhausen-influert, gotisk elektronikk på Les Etoiles Des Filles Mortes, utgitt på det ærverdige nisjeselskapet Mille Plateaux. Andre sentrale utgivelser er Low On Ice (i retning av Kraftwerk, Bill Laswell og Aphex Twin) og fri-jazz electronica-eksperimentet The Curse of the Golden Vampire.

På denne bakgrunnen kunne ikke nyfeministen Hanin Elias' første ordentlige album akkurat forventes å inneholde easy listening. Denne varianten av jenterock er Spice Girls vrengt med innvollene ut, både metaforisk og ikke-metaforisk. Elias har fått hjelp av likesinnede som Khan, Merzbow, C.H.I.F.F.R.E, J. Mascis og Alex Hacke fra Einsturzende Neubauten.

Åpningssporet Cat People lar deg være en gusten rotte i møte med Hanin Elias i form av en ilter villkatt. "Who of us will survive, you really wanna bet", truer hun i følge med Joy Division-aktige gitarer (som det forøvrig er lite av på denne plata). Dette er innledningen til One Of Us, som pøser ut skjærende sagtann-synther og skramlete sampletrommer i regi av C.H.I.F.F.R.E. bak Hanins likeså skjærende sang. Den rytmiske rap-plapringen på "You Suck" er noe lettere kost for ørene, selv om Hanin Elias skriker så industri-forurenset, svart-rød klissete væske spruter ut av høyttalerne og etser i stykker de fine møblene.

Ikke uventet er sporet der Merzbow medvirker det mest ekstremt støyende på plata. Rockets Against Stones melder at "Megalomaniac superpower, you're such a show off what a shower! Sophisticated but unable to see, high-technologized but to helpless to be". Hva er terror og hva er anti-terror?

Å blande pønk og electronica er svært så moderne i disse dager, men jeg skal love at dette er et album som ikke inngår noen kompromisser. Et ektefølt sinne ligger hele tiden i Hanin Elias underbevisshet og gir næring til disse ildsprutende vulkanutbruddene av noen sanger (hvis dette er den korrekte termen). Et manifest til ettertanke over en tid der deler av Europa tilsynelatende gjenvinner sin politiske selvstendighet. 2003. Virkeligheten er vond å høre, men slik høres den ut fra et krigsskadet, okkupert hus i Øst-Berlin. Ikke en plate for de pysete!

ballboy - The Royal Theatre

(SL)

Bm: Mektig gitarpop fra Skottlands best bevarte hemmelighet. Trenger norsk distributør.