The Heart of Saturday Night - Tom Waits (1974)
Small Change - Tom Waits (1976)
Foreign Affairs - Tom Waits (1977)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Stand-up jazz at the diner

Tom Waits er i sitt ess foran et lite publikum hjemme i California.

I 1975 flyttet Tom Waits flyttet til Tropicana Motel i Santa Monica Boulevard, hvor han en periode bodde vegg i vegg med blant andre Elvis Costello. Det var i dette berikende miljøet han gjorde det undervurderte livealbumet Nighthawks At The Diner - som er innspilt i studio foran et spesielt invitert publikum.

Fra den sinnsykt tøffe og jazza introen er det klart at vi skal være med Tom Waits på en helt spesiell musikalsk reise. Mannen er i sitt ess som pianist og sanger, historieforteller og stand-up komiker. Noe av det første han kan fortelle de håpefulle fremmøtte er at han er "so god damn horny that a crack of dawn better be careful 'round me". Han følger så opp med den mildt sagt spesielle værmeldingen Emotional Weather Report, med prognoser angående hans egen leilighet.

Albumet fortsetter med slike korte introer, og den som ikke ender opp med en latterkule eller ni etter å ha hørt Nighthawks At The Diner eier rett og slett ikke humor. Hva med "my veal cutlet came down and tried to beat the shit out of my coffee, and my coffee wasn't strong enough to defend himself", eller "Well, you know I've been playing night clubs, staying out all night long, coming home late, gone for three months, come back, and everything in my refrigerator has turned into a science project"? Det er håpløst å videreformidle hvor fantastisk morsom Waits er i skriftlig form. Dette må høres, ikke minst fordi samhandlingen med publikum er helt enestående, og mye av det som sies blir "snakkesunget" får en helt spesiell effekt.

Men albumet er ikke strålende kun fordi Waits er en utrolig artig fyr. Nighthawks At The Diner ble spilt inn i en periode hvor han turnerte tungt, med alt det medfører av dårlig mat, haugevis med sigaretter og ikke minst bøttevis med brennevin. Her blir vi for første gang kjent med hans "nye" stemme, den hese, raspende whiskey-stemmen som er så kjent for oss i dag, og som altså er et direkte resultat av det livet han levde. Jeg, som egentlig er en kar som hater jazz, synes denne reinspikka jazz-skiva er noe av det kuleste som noen gang er laget.

Det er håpløst å plukke ut låter som er bedre enn andre, men jeg må nevne On A Foggy Night, hans kanskje beste vokalprestasjon til dags dato. Innlevelse, litt vibrato, høye toner og antydninger til falsett er stikkord her. På Eggs And Sausage (In A Cadillac With Susan Michelson) dukker crooneren opp igjen, nydelige Better Off Without A Wife, som åpner med den legendariske meldingen "all my friends are married, every Tom and Dick and Harry". En låt man hører om man skal gifte seg om en uke men egentlig ikke ønsker det. Her finner vi også den eneste coverlåten Tom Waits har gjort på et av sine album, foruten filmmusikk og samlere, nemlig fantastiske Big Joe And Phantom 309, skrevet i 1967 av Tommy Faile.