The Byrds
Hank Williams
The Jayhawks

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Bli ved ditt lerett!

Vi lar det bli med dette albumet, Billy Bob, og krever mer film, film, film!

Skepsisen er stor når denne platen settes i spilleren, jeg må innrømme det. Billy Bob Thornton er en stor skuespiller og jeg blir redd når jeg vet at han skal slippe sine private følelser inn i stuen min. Tenk om han ikke er er den jeg trodde? Mange før ham har gått rett i baret ved å hoppe mellom kunstneriske uttrykk og ikke holde seg til det man er best på. Men det er jo så absolutt lov å uttrykke seg i alle retninger, og vi gir ham selvfølgelig en sjanse!

Førsteinntrykket via første låt, Dark And Mad, gjør at det flimrer en del gamle westernfilmer over netthinnen, noe jeg absolutt kan like. Dessverre glemmer han å følge opp denne stemningen. Videre følger nemlig en rekke "glætte" country/bluegrass-låter som ikke akkurat gjør sterke inntrykk. Joda, her er det en dyp, sterk stemme som absolutt holder og helt ok låter i en proff produksjon. Det hjelper lite når kjedsommeligheten kommer snikende. Det er ofte en felle å dedikere låter til sine koner eller nære slektninger, i dette tilfellet får vi en låt titulert etter hans kone Angelina Jolie. Det er noe med det som ofte skaper et høyt klisjenivå, særlig når de begge er såpass profilerte som det de er. Det finnes også helt greie tolkninger på Private Radio, men svært få sitter igjen i hukommelsen.

Et høydepunkt må være den fjerde låta, Starlight Lounge, som han synger i duett med Holly Lamar. Dette er en nydelig liten kjærlighetsvise som så absolutt trigger min hang til country-melankoli. Dessverre kan ikke et helt album henge seg på en låt, og det er synd at det ikke finnes flere på samme nivå som denne på Billy Bob Thorntons debutalbum.

Private Radio kan sikkert egne seg på lavt lydnivå i en amerikansk countrybar en sen tirsdag kveld, eller på en og annen jukebox rundt forbi, men med unntak av Starlight Lounge har den for lite nerve og særpreg over seg. Billy Bob Thornton er en av mine favorittskuespillere, han har satt meg helt ut i flere av sine filmer, og jeg håper det i fremtiden vil komme mange, mange flere. Foreløpig håper jeg også at han holder seg til lerettet.