Sammy Davis Jr.
Dean Martin

A Wonderful World - Tony Bennett & k.d. lang (2002)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Praktfull samleplate

Nok en lekker samleplate fra Columbia/Legacy. Denne gang er det crooneren Tony Bennett som blir presentert.

Lite har hatt mindre cred i rockmiljøer enn smørsangere, menn i tuxedo som synger banale kjærlighetssanger med stort orkester. Artister som Bing Crosby, Perry Como, Frank Sinatra, Dean Martin og Tony Bennett har det stort sett vært den dønn kjedelige preserverende middelklassen i Norge som har hatt i platesamlingen. I løpet av de siste årene har imidlertid deler av den yngre generasjon fått ørene opp for Frank Sinatra og selv selvhøytidelige jazztilhengere har stått fram som beundrere av mannen. Nå har de mulighet til å utvide repertoaret, for nå foreligger det doble samlealbumet The Essential Tony Bennett.

Vi befinner oss i samme musikalske landskap som Frank Sinatra, men New Yorkeren Bennett har aldri oppnådd "The Voice" sitt renommé, til tross for at sistnevnte visstnok kalte ham "The best singer in the business". Tony Bennett ble født i 1926 og startet sin karriere i begynnelsen av 50-tallet med flere hits. Han slo igjennom med Because of You, som er med her. I løpet av 60-tallet henvendte han seg til et mer etablert publikum og fikk sin signaturmelodi med I Left My Heart In San Francisco. På 70-tallet mistet han store deler av sitt publikum og salgsmessig stagnerte det. Han ga imidlertid ut et meget sobert jazzalbum sammen med den eminente pianisten Bill Evans i 1975 - The Tony Bennett/Bill Evans Album. Mot slutten av 80-tallet ble det mer sving over karrieren og i dag er han den siste av de store croonerne som er i live.

På det foreliggende dobbeltalbumet får vi et fint innblikk i Bennetts karriere. Han har i fem decennier standhaftig holdt seg til den klassiske amerikanske sangkatalogen som han stadig har maktet å fornye. Sitt repertoar har han bygget opp rundt klassiske standardlåter der låter av mestere som Rodgers & Hammerstein, Porter, Berlin med flere kommer som perler på en snor. Med sin myke tenor avleverer Bennett sangene med et forbilledlig foredrag og han gjør det med hver eneste låt. Her er det kvalitet og klasse hele veien.

De fleste av låtene er arrangert for stort orkester med svulstige fioliner og triumferende blåserrekker. Bennett har en stemme som ikke drukner i slike arrangementer. Og på sitt beste fungerer orkesteret mer som et jazzkomp med energi og presishet og ikke bare som underlag for å fremheve Bennetts stemme. De mer rene jazz-elementene gjør seg i enda større grad gjeldende i samarbeidet med The Ralph Sharon Trio fra 90-tallet. Uimotståelig klassisk swingjazz. Hør bare på deres versjoner av Cole Porters Day and Night eller Irving Berlins Steppin' Out With My Baby. Her er det ikke noe tull. Timingen er perfekt og bandet har den rutinen som må til for gi swing-låter av denne typen troverdighet.

På samme måte som hos Frank Sinatra klarer Bennett i flere av låtene å fram en storbystemning der pustehull i en travel hverdag kommer til syne. Enten som søndagstur i Central Park eller ensom nattvandring hjem fra en fuktig aften på byen.

Samtlige låter er remastret. Åtte av 39 låter er i mono og en av låtene er ikke tidligere utgitt. Heftet som følger med har kun essensielle opplysninger der komponister, dato for innspilling, hvem som spiller, hvilket album låta er hentet fra og eventuell listeplassering på singlene er tatt med. Forbilledlig. Noen lekre bilder har det også blitt plass til.

Vil man få et innblikk i i den enorme katalogen av amerikanske standardlåter som finnes, er The Essential Tony Bennett et godt utgangspunkt. Vil man lære noe om amerikansk musikkhistorie er Bennett viktig å sette seg inn i. Med andre ord, dette er essensiell musikkhistorie både for hodet og hjertet.