Wayne Hancock
Jason and the Scorchers

This is BR5-49 - BR5-49 (2001)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Gledelig gjenhør med hederskarer

BR5-49 er tilbake med annen besetning, på nytt selskap, med ny spilleglede og med samme stilsikkerhet som i glansdagene.

BR5-49 var bandet mange trodde skulle redde countryen ut av Nashvilles klamme grep på midten av 90-tallet, men så gikk luften ut av bandet etter et par glimrende plater og tallrike halvlegendariske live-spillinger i Nashville og internasjonalt. Det som før var deres attraksjon, nemlig evnen til å spille tradisjonell country med ungdommelig energi, ble etter hvert vannet ut ettersom de kom på større selskap og ble utsatt for salgsmaskineriet som ville ha dem til å tilpasse seg hatte-markedet.

Det endte med at den ene av de to frontfigurene, Gary Bennet, forlot bandet, og det kunne se ut som en oppløsning var rundt hjørnet. Men albumet Tangled in the Pines (2004) viste at guttene fortsatt hadde mer å komme med. Dog Days bekrefter dette til fulle. Med strenge-maestro Don Herron tilbake fra turné med Bob Dylan og ny bassist på plass er det nå en potent kvartett som sammen med rocke-produsent John keane har laget et album som bærer bud om en ny vår for bandet.

Her er et knippe gode låter, noen mer anonyme, en sprek og allsidig vokalist i Chuck Mead og mange spennende strengeinstrumenter som krydrer et stramt og nedstrippet lydbilde. Det begynner med Poison som tidlig setter en standard for både kvalitet og lydbilde. Banjoen spretter fram og sammen med mandolin, kassegitar og ståbass danner den bakgrunnen for en bittersøt låt om all slags gift som kan ta knekken på en stakkar. After the Hurricane er en ettertenksom låt i kjølvannet av flommen i New Orleans, med fele og flerstemt sang, mens Lower Broad St. Blues utforsker bandets gamle trakter i Nashville.

Så følger et knippe på tre mer rocka spor med harvete gitar, der det tydelig kommer frem hvor viktig Don Herron er for bandet i dagens tapning. Han er virkelig i fyr og flamme på flere av låtene og er en nytelse å høre på for de som liker sin country i Steve Earle-terreng. Her synes jeg bandet virkelig kommer til sin rett. Mead viser seg også som en god tekstforfatter, blant annet i Bottom of Priority, som handler om hvordan indianerne behandles i dagens USA. På The Devil & Me bidrar en ukreditert vokalgruppe med doo-woop koring på noe som heller mer mot gammel R&B.

Cajun Persuasion viser bandets evne til å suge opp influenser fra alle typer amerikansk musikk, i dette tilfellet cajun-musikk fra New Orleans. Herron legger på autentisk felespill i en låt som nok fyller dansegulvet når BR5-49 spiller på lokalet. A-1 On the Jukebox er mer dansbart stoff, her i form av en honky tonk sak, som nok vil få noen til å gripe etter allergipillene i frykt for høytflygende høyballer og duften av kumøkk i nesa. Men det er tøft og veldig autentisk.

Jeg kunne veldig gjerne tenke meg en tur på en liten bar i Nashville og høre disse gutta holde hoff. Dog Days inneholder ingen umiddelbare vinnere som Cherokee Boogie, men det er gjennomført høy kvalitet hele veien.

Okkervil River - Down the River of Golden Dreams

(Jagjaguwar)

Austins fineste følger opp en av fjorårets høydepunkt innen americana / folk-genren.