I Love You - Thom Hell (2004)
Every Little Piece - Thom Hell (2006)
All Good Things - Thom Hell (2010)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En seks-spors guide for late musikkjournalister

Hell ramser opp alt fra Smog og Nick Drake til obskure filmhelter og skuespillere som sine inspirasjonskilder.

"Thom Hell would like the critics not to waste their precious time... so, although I made these songs myself, here comes: Inspiration for song nr. 1..." Kjekk kar, denne Thom fra Helvete. Han ramser like gjerne opp sine inspirasjonskilder låt for låt på sin debut-EP, slik at hyenene skal slippe å slite seg fullstendig ut. Han starter denne EPen med Smog og Nick Drake, sveiper innom Chris Rea, ELO, Scott Weiland (!) og runder av med Tom Waits og Beach Boys. Elegant smak, spør du meg. Og hva bedre er; Thom Hell skriver låter det mer enn gjerne går an å like veldig godt. Når han så har med seg noen meget dyktige musikanter (Kåre Chr. Vestrheim, Frank Hammersland, Jørn Raknes, Vidar Ersfjord m.fl.) er det ikke mye jeg finner å klage på hans platedebut Tremendous Sinner.

Jeg aner ikke hvem han er eller hvor han kommer fra, men med den fingernemme gitarstilen til Nick Drake og den svevende blomsterstemmen til Syd Barrett dannes en hyggelig innledning til denne EPen (Wake Up, Lucille, ref: Smog, Nick Drake, Carter Burwell. Sistnevnte er vel mest kjent for å lage musikk med Coen-brødrene). Så går det i en fin flyt de neste fem sporene.
Missing Home (Chris Rea, Kinks, ELO, Astor Piazzolla) er en farlig fengende låt, og det er ikke overraskende at Frank Hammersland har hatt en finger eller tre med på denne. En fortreffelig popmelodi med trekkspillsolo, irriterende catchy og platens sommerlige vinner (våkn opp, Moslet!).

Etter denne stiger vi dypere inn i melankolien. Det blir mer Drake/Smog-stil i Queen of Beauty (William Goldman, Glen Campbell) som fremføres i en enkel setting med Vestrheim på piano og Jørn Raknes på steel gitar. Den eldste låten her er The Sweet Things (Denise Waverly) hvor Thom Hell nærmer seg crooner-stilen til Thomas Dybdahl i en mektig orkestrert låt (orgel, trombone, strykere). Waverly husker vi fra filmen Grace of My Heart som en Tin Pan Alley-sliter, og det er kanskje en rolle Thom Hell identifiserer seg med?

Tremendous Sinner når likevel sitt høydepunkt med Tender (Scott Weiland, Martha My Dear). Igjen har Thom Hell skrevet en sugende melodi, her med hviskende patos som kan minne om Thom Yorke i en intens ballade. Helt til slutt kommer When the War is Over (Tom Waits, War, Beach Boys), en røvervise med trekkspill og trombone i lirekassestil som runder av en EP jeg har blitt veldig glad i. Nå kunne jeg selvsagt okket meg over at dette ligner på mye annet og blablabla, men Helvete tok brodden av det poenget. Også. Så jeg godtar rett og slett platen for det den er, og koser meg med det.

Må også sende en bukett til labelen Chewin' Pine som på kort tid har huket tak i en del oppegående artister, med The Lionheart Brothers og Thom Hell i spissen. Hell er en av årets mest positive norske nykommere.