Here The Woods Stand Silent

Röyksopp
Intersphere

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Avbrutte drømmer

En drøm om kokospalmer som avbrytes av T-banestopp på Carl Berner.

Over en bedre middag på et julebord i 2009, bestemte elektronika-guru Rune Lindbæk og komponist Øyvind Blikstad seg for å jobbe sammen. Metamorfosen ble til med Decasia, et album med svevende, drømmende stemninger, og komposisjoner som smyger seg inn i øregangene, skapt for meditative stunder på en rolig søndag.

Det begynner fint med Theme From Metamorfózy, en nesten overjordisk vakker instrumentallåt med piano, strykere og en dyster, dramatisk undertone. Man transporteres dog fort ut av den salige stemningen, og rett over i Towlines. Det er ikke til å komme unna sammenlikningen med Røyksopp, for dette er Melody AM om igjen, særlig grunnet vokalen, den smånaive, repeterende tekstlinjen Always inside my heart og den lett iørefallende melodien. Det samme gjelder Fata Morgana, som er reinspikka popmusikk som med stor fare kan ende opp som bakgrunnsmuzak på Oslo City eller i heisen på Thon-hotellene byen over. Ikke fordi det er tanketom musikk, men fordi det innbyr lytteren til å "skru av" og glemme hverdagens kjas og mas for et øyeblikk.

Albumet som helhet er viet de store, åpne landskapene i elektronikaverdenen, med unntak som Formidable, en fiffig og småfrekk popkomposisjon som like gjerne kunne vært produsert av HP Gundersen, og hvor platedebutant Lenny Kittilsen er med på både vokal og låtskriversiden.

Stikk i strid med gjengs skikk og bruk innen elektronikaleiren, har den norske duoen komponert låter som knapt beveger seg over 3-minuttersmerket. Man tar seg i å føle seg snytt som lytter, med et sterkt ønske om at låtene var lenger. Ta for eksempel folkemusikkinspirerte Heksedans, med Valkyrien Allstars' Tuva Syvertsen på vokal. Den bygger seg sakte opp mot det man tror skal bli et vakkert og vilt crescendo, men så vips! er den over, like lang, eller kort om du vil, som et gjennomsnitts Grand Prix-bidrag. Hvorfor slikt hastverk, Lindbæk og Blikstad? De drømmende, suggerende landskapene dere skaper på Decasia fortjener å bli utbrodert i mye større grad.

Slik albumet fremstår nå, er det som å våkne opp alt for tidlig fra en drøm - en herlig drøm om kokospalmer, bølgeskvulp og hengekøye på stranda. Men man bråvåkner, ser ut av vinduet og innser at det er mandag morgen, 15 minusgrader og halvannen meter snø på dørstokken. Og radioen melder om full stopp på t-banen på Carl Berner. Med andre ord, lite tilfredsstillende.