CD (2006) - New West / Playground

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Det tøffeste bandet

Etikk og moral i et annerledes Amerika.

De tøffeste gitarene. De tøffeste stemmene. De tøffeste trommene. De tøffeste tekstene. De tøffeste sangene.

Det tøffeste bandet.

Jo da, rocken lever, hvis noen var i tvil. Jeg tror faktisk at den lever omtrent det samme utsvevende, struttende, sexy, selvsikre livet som da Stones reiste til Alabama og spilte inn deler av "Sticky fingers" i desember 1969. Drive-By Truckers er rock med sigaretter i askebegeret, ølflasker på kjøkkenet, glasskår på golvet og rock'n'roll på stereoen. Det er Lynyrd Skynyrd i Carl Perkins' cadillac, med Allman Brothers Band og The Replacements i baksetet. Sammen ruller de nedover mørke sideveier i det skitne, skrullete sør.

Jeg har alltid følt at mye av sjelen til "Drive-By Truckers" er å finne i sangen "Was I right or wrong". Lynyrd Skynyrd spilte den inn i Muscle Shoals i 1971, men den ble aldri utgitt mens Ronnie van Zandt levde. "Was I right or wrong" handler om forholdet til foreldrene, som aldri hadde tro på at unge Ronnie kunne skape seg en karriere innen musikken. Faren ville at han skulle fullføre utdannelsen, men sønnen ville det annerledes.

"Like a restless leave
in the autumn breeze
once, I was a tumbleweed"

Når han vender hjem etter mange år, suttende på en stor sigar, er det selvsagt for seint.

"First I got lost then I got found,
but the ones that I loved are in the ground
papa I only wish you could see me now"

Ronnie van Zandt synger på kne foran foreldrenes gravstein, i gjenskinnet av gitarene til Allen Collins, Gary Rossington og Ed King. Det er Lynyrd Skynyrds største øyeblikk, uten tvil, og først og fremst et oppgjør med seg selv og sine handlinger.

"Was I right or wrong?"

Slik stemninger er det Drive-By Truckers prøver å skape, og slike historier er det gruppa forteller. "Was I right or wrong" kunne faktisk ha vært en sang av Patterson Hood, Jason Isbell eller Mike Cooley, de tre låtskriverne i dette fenomenale bandet. I Drive-By Truckers sin verden handler det mye om etikk og moral i et annerledes Amerika. Det handler om de daglige dilemmaene, om stolthet og svik, synd og straff, tilgivelse og tap, om de små og store kampene vi alle må kjempe. Men det handler også om musikk - og om menneskene bak. Nesten ingen lager sanger om rock som Drive-By Truckers.

Jeg trodde lenge at det forrige albumet deres", "The dirty south", skulle stå igjen som det store mesterverket. Ikke fordi det er perfekt, på noen som helst slags måte, men fordi det inneholder tre-fire enkeltlåter som kan måle seg med det meste i rockhistorien - "Carl Perkins' cadillac", "The day John Henry died", The Band-hyllesten "Danko/Manuel" og ikke minst "Goddamn lonely love", en sang så verkende kjærlighetssyk at Lucinda Williams kunne sunget den i verdens ensomste bar, med ølglasset fullt av tårer.

Akkurat nå - i april 2006 - innbiller jeg meg at "A blessing and a curse" vil stå igjen som den virkelig store plata til Drive-By Truckers. Ikke fordi den er perfekt, på noen som helst slags måte, men fordi den er mer hardpakket og helhetlig enn noe Drive-By Truckers har gjort så langt. I tillegg inneholder også dette albumet et lite knippe enkeltlåter som hører med blant årets - for ikke å si tiårets - mest minneverdige.

Jeg tenker for eksempel på "A world of hurt", der hovedpersonen slår seg til ro med at livet gjør vondt, men at det er det eneste han har. I stedet for å blåse hodet av seg, prøver han å gjøre det beste ut av situasjonen - og midt oppi all smerten kjenner han kjærligheten komme krypende. "It's great to be alive," synger Patterson Hood, og det er vanskelig å ikke si seg enig.

Jeg tenker også på "Little Bonnie", der Mike Cooley reflekterer over hva hans lille kusine - som ikke en gang rakk å bli fire år - har hatt å bety i livet til ham og resten av familien. Eller "Gravity's gone", som gir oss de tøffeste gitarene, de tøffeste stemmene, de tøffeste trommene og den tøffeste blandingen av rock, country og sørstatssoul jeg har hørt på lenge, lenge.

Drive-By Truckers. Det tøffeste bandet.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på pstereo.no,
der den fikk karakteren 9/10