Schlägers - DumDum Boys (2001)
Enhjørning - DumDum Boys (2006)
Gravitasjon - DumDum Boys (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

En oppsummering

Som en tidsmaskin tar DumDum Boys lytterne med på en tur gjennom hele bandest karriere, med tilhørende opp- og nedturer.

I løpet av dette året har unge, norske rockeband imponert med både særpreg, entusiasme, spilleglede og ikke minst det faktum at de synger på sitt eget morsmål. Og ikke bare norsk, men også til tider på særdeles velslipte dialekter. Særlig John Olav Nilsen & Gjengen og Kråkesølv sine bidrag til plateåret 2009 har vekket varme følelser hos landets anmeldere. At disse bandene i tillegg har valgt å formidle sitt budskap på morsmålet har fått anmelderne til å trekke paralleller til De Fire Store.

Med De Fire Store snakker vi ikke om de litterære mesterne i Ibsen, Kielland, Bjørnson og Lie, men om norsk rocks store sønner som også vet å sno seg lyrisk; deLillos, Raga Rockers, Jokke & Valentinerne og DumDum Boys. På tampen av et særdeles godt år med norsk rock kommer altså en av disse Fire, de standhaftige herrer i DumDum Boys, sigende med intet annet enn Tidsmaskin for å sette standard. Og de viser muskler allerede på platens første spor. På Gutten i Røyken drar DumDum Boys på med skitten bluesrock mens et nedstemt, vibrerende munnspill lurer konstant i bakgrunnen. Før de på neste spor akselererer ut av startblokkene, og Prepple Houmb vrenger stemmen til sitt mest maniske og aggressive, og blåser ut; jeg ble spytta ut før jeg fikk tenkt meg om.

Det høres unektelig ut som et skudd, og det sitter i hvert fall som ett – til frykt og advarsel.

DumDum Boys er nemlig definitivt best når de tør å være skitne. Når de presser seg helt mot kanten og lar det rive i gitarer og vokal. Noe de også ettertrykkelig gjør med fryktinngytende og skarpe Kannibal – hvor selv bassgangen er oppe i høyt tempo, og med smått rastløse og gripende Nådeløs. Sammen med platens første ti minutter er disse sporene platens absolutte høydepunkter. Men platen har selvsagt noen daugir, noen berømte fjerdegir. På Vildensky flørtes det med både blåsere og spretne tangenter, uten at det rykker nevneverdig i kroppen. Element innehar et standard DumDum-riff og avslører seg selv ganske så fort. Og En Vakker Dag, blir bare fort litt småkjedelig. Det hele er egentlig ganske umiskjennelig DumDum Boys, og platen viser heller ingen trang til å fornye seg.

Tidsmaskin fremstår da nettopp som en rød tråd trukket gjennom bandets karriere, uten noen avsporinger. Det er også en plate som enkelt og velfortjent kan omringes av klisjeer om at de gamle er eldst og at du skal høre på gamle hunder som gjør. Men når plateåret til sist skal oppsummeres så havner Tidsmaskin godt i skyggen av to sterke, norske debuter. Allikevel kan DumDum Boys vifte småarrogant til debutantene. For med Tidsmaskin viser DumDum Boys at de håndterer rockefaget med stil og treffsikkerhet, og at de kan lage gode plater gang på gang. Nesten når som helst og hvor som helst. Med hendene på ryggen, eller i blinde. Og akkurat det, det er noe å se opp til!