Belle & Sebastian
The Lucksmiths
Camera Obscura

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

I ordboka under L

Lett og sommerlig debut fra Aberfeldy, men krysser grensen til det banale flere ganger enn det som er tillatt.

Aberfeldy er et nytt navn fra Edinburgh, Skottland, som frir til melankolske og vonbrotne hjerter rundt omkring. Young Forever er stappet med lette, melankolske og sommerlige låter stort sett kun om kjærlighet og hvor vanskelig livet kan være.

Aberfeldy svever rundt i samme univers som medskotter Belle & Sebastian, men står en god del tilbake for dem på de aller fleste måter. Young Forever er i bunn og grunn en skive som består av mer dødtid enn noe annet. Noen få låter berger den fra å stupe fullstendig. Dette er også låter som er verdt å sjekke ut dersom du tilhører tidligere nevnte gruppe av melankolske og vonbrotne hjerter. Singelen Heliopolis By Night er glatt et av høydepunktene på skiva, sammen med tragikomiske Summer's Gone som føles litt malplassert samtidig som den puster litt etterlengtet variasjon inn i skiva. Også åpningssporet A Friend Like You og Vegetarian Restaurant fungerer greit, men der er det også omtrent stopp.

Riley Briggs er mannen som står bak låtene her, og har nok til gode å finne grensa mellom det som kan kalles sjarmerende tekster og det som rett og slett bare ender opp som pinlig. Det største problemet til Aberfeldy ligger altså i tekstene, som til tider er pinlig banale. Når et annet problem er at flere av låtene er såpass kjedelige og for like hverandre til at det skal bli interessant, sier det seg selv at resultatet ikke kan bli mer enn middelmådig. Avslutningsvis lar jeg Aberfeldy si noen kloke ord:

"Love is a verb and a noun as well. You find it in the dictionary under L."