Tracker
M. Ward
Rex

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Landskap

Zak Riles fotograferer bilder av ensomme områder, og setter passende musikk til.

Peace Harbor er i hovedsak Zak Riles, en Louisville-innfødt gone west. Han ser ut til å ha funnet passende kompaniskap i Adam Selzer, en sentral skikkelse i FILMguerrero-miljøet (Norfolk & Western, Tracker mm). Riles bærer tydelig med seg sin Kentucky-bakgrunn (Slint, For Carnation), har tatt en sving nedom ørkenområdene i sørvest før han endte opp som en velkommen del av Portlands brede musikkmiljø. Her har han hooket opp med flere likesinnede, som Jordan Hudson (M. Ward, Little Wings) og Rob Kieswetter (Will Oldham, Little Wings), og med med hr. Selzer bak pulten har Not Yet Fire blitt dokumentasjonen av Riles reiser gjennom skrinnere områder i det store landet.

Vår mann styrer det meste selv her, både når det gjelder låtskriving og instrumentering. Med gitar, banjo og fele som verktøy på den nærmest instrumentale platen bygger han langsomt opp musikk som matcher bildene på denne vakkert kledde utgivelsen. Riles er også fotograf, og sansen for detaljer gjenspeiles også i musikken. En mesa, en ørkenslette, en jernbanelinje mot ingensteder, bølger som slår mot stranden og fugler som vaker rundt på himmelen. Alt avbildet i svart/hvitt uten tegn til mennesker noen steder.

Mens han farer forbi slike åpne, øde landskap langt vekk fra glitter og stas har Riles skrevet et variert sett av låter. Han nærmer seg tidvis gitarstilen til John Fahey eller Leo Kottke (folkmelodiene Leaving California og Torch Song), felemørket til Dirty Three (Peace Harbor) og slår rykkevis til med mer kontant kraft i stil med Slint/ A Minor Forest. På de få vokalsporene, som I Saw God, kan Peace Harbor minne om salige Rex et sted mellom C (1996) og 3 (1997).

Slik er Peace Harbors Not Yet Fire en skive som får meg til å tenke på både lange turer ut i ødemarken og en rekke solide artister, og selv om dette også er en plate som står mer en godt nok for seg selv, strekker den seg ikke helt opp til de andre artistene som er nevnt her.