Piledriver
Turboneger

Bonk Against Nothing - Bonk (2006)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Rawk!

Western Soul er en skive som hele tiden tipper over på den gode siden og har et par knallåter som trekker voldsomt opp.

Med en bakgrunn fra tidligere undergrunnsstorheter som Kung Fu Girls og Anal Babes er det knapt noen nykommere vi snakker om når det gjelder medlemmene i Oslobandet Bonk. Western Soul er debutskiva til bandet, hvor singelen Waitin' in a Car også er å finne. Den låta dekker bare litt av repertoaret til dette bandet, for på Western Soul går det kjapt gjennom litt av hvert. Og det gjøres ofte i tidvis stor stil her.

Å sjangerplassere Bonk viste seg raskt å bli en problematisk oppgave, men at de kan sin rockhistorie er det vel liten eller ingen tvil om. Det lånes triks i hytt og pine, men det vi sitter igjen med er låter som Waitin' in a Car, Policecar og The Monkey King Creates Havoc in Heaven. Sistnevnte har fått en intro som nesten kunne tilhørt et tilfeldig norsk svartmetallband, dog noe mer uskyldig. Låta går uansett videre til å bli en lett psykedelisk affære, selv om det gjennomgående riffet gjør det til en svært catchy sak også. Skivas klare høydepunkt!

Waitin' in a Car er mer kontant, men på ingen måte mindre catchy. Når Policecar setter i gang, tror jeg noen ganger at det er Jackson 5 som setter i gang med sin I Want You Back. Låta, som etter dette preges av et ganske fett bassriff, er likevel et av skivas høydepunkter og det beste eksempelet på at det funker å leke seg litt med tilsynelatende tilfeldige hjelpemidler.

På Sarah høres vokalisten ut som Eddie Vedder en liten stund, men det er bare når han prater. Dette sender tankene rett til Push Me, Pull Me fra Yield, og er i grove trekk nesten en punkversjon av denne. Kjappest går det unna på Ni Hao Mama, en låt som bare så vidt får lov til å komme seg over 2-minuttersgrensa. Hele pakken som består av 10 låter kommer seg jo heller ikke lengre enn til litt mer enn 28 minutter. Kort og godt, men det er jo ingen ting som er galt med det skulle jeg tro.

Western Soul har noen låter som er gull verdt, men klarer ikke å holde samme standarden gjennom hele skiva. Jeg mener ikke med dette å si at det er en dårlig skive, det er faktisk ikke noen direkte svake låter her. Det er bare slik at på Western Soul prøver Bonk på svært mye, og serverer en genreblanding som ikke alltid fremstår som like attraktiv. Der det funker snakker vi låter som sparker rompe mer enn det meste andre vi hører nå om dagen.

The Fall - Reformation Post TLC

(Sanctuary)

Det er over, men dette er begynnelsen. Grinebiter'n har fått med seg essensen.