Lasse Marhaug
Kevin Drumm
Hijokaidan

Live at Molde International Jazz Festival - Merzbow & Jazzkammer (2001)

Tjukke vegger

Merzbow fortsetter sitt gradvise ekteskap mellom støy og mer konvensjonelle typer musikk, og leverer et av sine mest tilgjengelige album til dags dato

Japanske Masami Akitas enorme diskografi utgjør et av de mest essensielle bidragene til nyere eksperimentell musikk. Gjennom mer enn tjue års utrettelig produksjon under navnet Merzbow har japaneren gang på gang redefinert og utvidet støymusikkens vokabular; først analogt, deretter digitalt. Samtidig har han skapt en renskåret og bunnsolid estetikk, som fortsatt er unik trass i de utallige som har prøvd å etterligne ham.

Merzzow stikker seg litt ut på Akitas CV. I stedet for det kaotiske brølet fra album som Pulse Demon eller de tunge rytmene som har preget laptop-materialet hans, jobber han her med tjukke vegger av nydelig teksturert lyd, som han former om til hypnotiske, treige melodier. Skiva er en av hans mest varierte lydmessig, med utstrakt bruk av samplede gitarer, trommer og strykere som kontrast til japanerens sedvanlige ulyder, en kombinasjon som fungerer utmerket.

Dette blir best demonstrert på albumets midtpunkt, snaue ti minutter lange Music Machine. Her arrangerer Merzbow et knippe enkle, korte samples til et drivende grunnkomp, og lydbildet fullendes av improvisert støy som vekselvis spiller på lag med rytmen, kontrasterer den eller truer med å overstyre den helt. Det er albumets desiderte høydepunkt, en knirkefri utvidelse av Merzbows veletablerte stil og et klart tegn på at mannen ennå vil være relevant i en god stund framover.

Foruten Music Machine varierer skiva stort sett mellom lange, vagt melodiske og samples-tunge drones, og kortere, mer oppkuttede og abstrakte spor. Sistnevnte kan minne om analog Merzbow, men lydbildet er betraktelig tynnere og mer hissende enn det vi er vant til. Videre, og dette gjelder for hele skiva, er komposisjonene rimelig strukturerte, og derfor også mer forutsigbare (selv om det på langt nær er på nivå med album som f.eks Merzbeat). Musikken er jevnt over langt mindre konfronterende og abstrakt enn det meste innenfor støy, og vil derfor være en ypperlig introduksjon til både sjanger og artist for de aller fleste.

På den annen side mangler musikken det fysiske trøkket og voldelige uforutsigbarheten som den beste støyen sentrerer rundt, og det blir tidvis litt kjedelig ved konsentrert lytting. Når Merzbow prøver å oppdatere det gamle kaoset sitt i den intense "Horse" fungerer det bare halvveis; selv om lydene forsåvidt er bråkete nok blir det lite mer enn støyete loops, og det føles litt dødt. Selv-sensur har vel aldri vært Merzbows sterkeste side, og det blir noen dødpunkter over skivas sytti minutter.

Noise-huer er en artig gjeng. Selv om musikken deres er basert på en forkastelse av konvensjoner, er det mange som blir fiendtlige når artister prøver å utvikle lydbildet sitt mot noe annet enn det ekstreme og esoteriske. Merzbow skal ha ros for at han etter over 300 skiver tør å utforske sjangerens grenser mot det mer tilgjengelige som det utilgjengelige.

Selv om Merzzow nok ikke kommer til å bli husket som en av de beste Merzbow-skivene, er den vel verdt å sjekke ut.

Denne anmeldelsen ble opprinnelig publisert på hissig.no
!hissig logo