Lee "Scratch" Perry
King Tubby
The Skatalites

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Keyboard King

I skyggen av Marley og Scratch Perry ligger tangentkongen Jackie Mittoo og lurer som en sann mester av instrumental reggae og dub.

Snøgrensa beveger seg nordover, syklene begynner å trille igjen og den første dagen uten jakke nærmer seg. Det er på tide å finne frem reggae- og dubplatene på ny og la våren skylle innover kropp og sinn.

Jeg lar de åpenbare artistene Bob Marley og Lee "Scratch" Perry ligge en stund til, og velger å feire årstiden med tangentmaestro Jackie Mittoo og hans instrumentale miks av reggae og dub. Mittoo vokste opp på Jamaica og lærte tangentkunsten fra sin bestemor allerede som fire-åring. I begynnelsen var det klassisk musikk som fanget interessen, men Jackie ble snart opptatt av amerikanske radiostasjoners r'n'b, og spilte i en rekke løst sammensatte band i tenårene.

I 1963 ble Mittoo invitert av den legendariske produsenten Coxsone Dodd til å jobbe som musikalsk leder på det nyetablerte Studio One - et studio som viste seg å bli samlingspunktet for reggae- og dubartister på Jamaica på 60- og 70-tallet. Året etter, i 1964, samlet noen av studiomusikerne på Studio One seg under navnet The Skatalites, med Jackie som sentral bidragsyter på tangenter. The Skatalites gav ut en håndfull plater over de neste årene.

Det er som soloartist Mittoo kommer til sin rett ved tangentene. I tidsrommet 1967 - 1970 spilte han inn fem album i Studio One. Mot slutten av 60-tallet flyttet Jackie til Toronto, Canada og gav ut tre album innen easy listening sjangeren. Mens Jackie befant seg i Canada på midten av 70-tallet møtte han igjen sin gamle venn og landsmann Bunny Lee, og sammen kom de opp med ideen om innspilling av Champion In The Arena 1976 - 1977.

Utgivelsen består i stor grad av nye versjoner av klassiske Mittoo-innspillinger fra 60-tallet. Sånn sett byr ikke utgivelsen på Mittoo fra høyden av karrieren, men gir likevel en smak på hva som bor i mannen. Den nye synthesizerteknologien er på full fart inn, og Mittoo omfavner nyheten med virtuosens entusiasme. Resultatet er instrumental reggae med innslag av dubbens rytmer hvor tangentene regjerer.

Innspillingen er gjort på Jamaica med noen av øyas storheter på plass. Mest interessant er det å merke seg at den dynamiske duoen Sly & Robbie bidrar på trommer og bass. Innledningsvis er det sløy reggae som dominerer, mens dubben tar grep på den hypnotiske Drum Song med tyngre bass og skarpere slagverk. Jackie selv ligger og kontrollerer i bakgrunnen, mens rytmeseksjonen tar steget frem i lydbildet. Nydelig!

Super Charge drar uttrykket i retning av folkelig reggae med den velkjente rytmen dronende i bunn, mens orgelet fremfører den fengende melodien. Når Mittoo er i dette lunet er ikke uttrykket så langt unna det en annen velkjent øyboer produserte i det samme tidsrommet. Flørten med et internasjonalt reggaepublikum fortsetter på den snille One Step Forward som riktignok får følge av et strengere rytmespor med dubbens karakteristiske bruk av ekko og andre effekter. Låta gir lytteren god innsikt i Mittoos virtuose omgang med tangentene når han drar på en fantastisk orgelsolo mot slutten av nummeret.

Det er mye bra å hente på Champion In The Arena, men Mittoo-puristene vil nok hevde at det er best å begynne reisen med originalversjonene. Således kan det være greit å sjekke ut samleren The Keyboard King at Studio One (Universal Sound, 2000) som dokumenterer Mittoos tid hos Studio One fra 60-tallet til og med hans siste soloutgivelse i 1982. Jackie Mittoo døde av kreft i 1990, bare 42 år gammel.

Throw Me the Statue - Moonbeams

(Secretly Canadian)

Secretly Canadian snappet opp Throw Me the Statue og gav ut debutplaten på nytt. Det vitner om god dømmekraft.