The Hellacopters
Metallica
Danzig

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Tombstones of metal

Når Sveriges metal-konger samler sine coverlåter blir det som en liten festival i stereoanlegget.

Entombed er blant eliten av skandinavisk metal. Siden seint åttitall har de spredt sin vrede og fått oppmerksomhet i store deler av verden. Opprinnelig var de et oppsiktsvekkende death metal band, men utviklet etter hvert en egen stil hvor elementer fra rock og punk fikk plass. De siste ti årene har de også gjort egne versjoner av kjente og ukjente låter. På denne doble CDen presenteres samtlige. Her finnes både heavy metal, punk og svisker i Entombed-variant. Alle innspillingene er fra L-G Petrovs periode som vokalist.

Petrovs stemme er som vanlig av den raspete varianten. Innimellom pauser han fra skrikingen, som på Albino Flogged In Black (Stillborn) hvor han høres ut som en fjern slektning av Glenn Danzig. Apropos Danzig, en respektabel utgave av Hollywood Babylon er også med. Ellers nagles trommer, gitarer og bass fast i hver eneste melodi. Entombed høres aldri slappe eller slitne ut, heller som en gjeng med flammende overskudd. Deler av låtvalget tyder også på liten selvhøytidlighet.

Noen av de største høydepunktene er låter av etablerte band og artister. One Track Mind (Motörhead) er noe av den mektigste musikken min CD-spiller har opplevd på en stund. Den er drivende, seigt, tungt og tøft, nesten som å få gravd ut trommehinnene med gaffeltruck. I samme kategori kan man putte God of Thunder (Kiss). Entombeds innspilling vil sikkert glede alle som vokste opp med Gene Simmons på veggen, men senere har beveget seg mot mer støyende rock. Andre låter med kraft tyngde som en middels bulldoser er 21st Century Schizoid Man (King Crimson), Kick Out The Jams (MC5) og Under the Sun (Black Sabbath).

En del av punk-coverne ender opp som punk-metal låter, for eksempel ligner Something I Learnt Today (Hüsker Dü) ganske mye på originalen. I det hele tatt er det her mye musikk av artister som har påvirket Entombed. Både ting de har vokst opp med og eldre ting de har oppdaget i voksen alder. Blant annet har Twisted Sisters Tear It Loose blitt punka opp og har endt opp som en av mange personlige favoritter.

Noen overraskelser finnes, som når de gyver løs på Lee Hazlewoods Some Velvet Morning eller Amazing Grace. Førstnevnte får et dommedagsaktig skummelt preg. Enda skumlere er nok Night of the Vampire (Roky Erickson), som de virkelig har klart å gjøre til sin egen. Black Juju (Alice Cooper) høres ut som en dødsdom i seg selv. Nevnte Amazing Grace dukker opp i to utgaver; en ganske punka og en fyllevariant. Svenskene gir seg også på Bob Dylans The Ballad of Hollis Brown, sjokkerende vellykket ble det også.

Flere av innspillingene er kun å finne på vanskelig tilgjengelige utgivelser, som vinylsingler og tributeskiver. Sons of Satan Praise the Lord er absolutt verdt penga. Den er interessant både for etablerte fans og for de som kun har et overfladisk forhold til bandet, for ikke å snakke om de som kjenner til en god del av originalutgavene. Morsomme linernotes følger også med, og disse forklarer ofte valgene de har gjort.

Det føles som om låtene er spilt inn med respekt for låtskriverne. Samtidig klarer de å gjøre mye av materialet til klassisk Entombed-metal. Enkelte av de mindre kjente låtene høres litt anonyme ut, men med 27 spor finnes det noe alle rocketørste kan headbange til. Kjenner du noen som trenger en utblåsning, gi dem denne.