Alien Sex Fiend
Fields of the Nephilim
Theatre of Hate

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Holy reunion, Batman!

En vennegjeng samles etter et kvart århundre - og de storkoser seg på scenen.

For de fleste forbindes nok The Batcave med hovedkvarteret til superhelten Batman. Men for noen knyttes navnet helst til en rockeklubb for goth- og postpunk-fans i London. Klubben ble åpnet sommeren 1982 og for mange regnes denne som selve fødestedet for gothrocken. Husbandet på The Batcave var kvintetten The Specimen (opprinnelig fra Bristol) som blant annet bestod av klubbens grunnlegger Olli Wilson på vokal. Flere kjente navn skulle dukke opp som gjester på The Batcave, som Robert Smith, Siouxsie Sioux, Marc Almond, Vince Clarke og Nick Cave.

The Specimens eksistens opphørte i 1986 etter fire singler og en minialbum, og uten en hel longplayer på cv'en ble nok navnet rett og slett glemt for de fleste. Gitarist Jon Klein er vel den av besetningen som har gjort seg mest bemerket etter oppløsningen, som gitarist i Siouxsie and The Banshees i 7 år. Olli Wilson derimot bosatte seg i Australia, tok artistnavnet Space Tribe, og spiller noe som han selv kaller trance-psykedelia. En sjanger for spesielt interesserte.

"Engelsk gothrock-band, tidlig 80-tall, ikke nevnt i noen av denne anmelders musikkleksikoner og totalt ukjent for meg." Vel, forventningene var svært lave før jeg satte meg ned Alive at the Batcave. Etter en lang intro fyrer bandet opp i Stand Up Stand Out - og det er overraskende bra! Specimen er en motivert gjeng som vil tilfredsstille gamle fans. Det er også grunn til tro at de nok er like samspilt i 2009 som de var for 25 år siden - eller rettere sagt bedre.

For det er virkelig driv over disse gamle sangene som her presenteres et kvart hundre år seinere. Med trekk både av glam og punk skapte de egentlig noe eget, og det er flere låter som holder en høy standard. Enkelte ganger høres det ut som post-punk, andre ganger punk og så beveges det litt innom glamrocken også. Rytmeseksjonen er sikker og tung, gitaren uler og synthene farger lydbildet. Wisdoms stemme er også en blanding av punk og goth, og det kler bandets øvrige stil.

Kvintetten har nok betydd mye for gothsjangeren og for miljøet. Alive at the Batcave viser at Specimen hadde et potensial og skulle de holdt ut litt lenger så kunne de nok ha vært nesten oppe i Sisters of Mercy-klassen.

Uansett så ble The Specimen et hyggelig bekjentskap og fortjener sin lille plass i rockelitteraturen.