Bathory
Carpathian Forest
Windir

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sogndal lenge leve

Windir er historie, men et bedre plaster på såret enn Vreid skal du lete lenge etter!

I kjølvannet av den tragiske ulykken der Windirs frontmann Terje "Valfar" Bakken mistet livet i januar 2004 ble det tidlig kjent at de resterende medlemmene ikke ønsket å fortsette arbeidet med bandet, og at samleplata Valfar, Ein Windir (2004) følgelig ble det siste kapittelet i historien om et av Norges mest interessante band. Etter en liten pause bestemte gutta seg for å stable et nytt band på beina, og med den nye gitaristen Ese på laget skaffet de seg kjapt en platekontrakt med kvalitetsbevisste Tabu Recordings. At Hváll skulle stå for mesteparten av låtskrivingen kan vel knappest kalles noen overraskelse, derimot knyttet det seg atskillig større spenning til hvilken stil sogndølene hadde lagt seg på med sitt nye band.

Første spor ut, Wrath of Mine, er en variert låt som inneholder alt fra doble basstrommer og sint riffing til stemningsfylte partier der den akustiske gitaren råder. Legg til en grim vokal, samt de karakteristiske gitargangene vi kjenner så godt fra Windirs tidligere slipp, og du sitter igjen med et fengende åpningsspor som definitivt slår godt fra seg. Videre presenteres vi for Raped By Light, en heftig blanding av black'n'roll og thrash der det svinger skikkelig av de kjappeste partiene. Begge disse låtene har et nærmest fandenivoldsk preg over seg, og med sitt kalde groove og drivende riffing får de tankene fort til å fly til band som Carpathian Forest og Bathory.

På det produksjonsmessige planet har Vreid valgt å benytte seg av Hválls nye studio 1184 for å fremstille et kaldt og røft lydbilde. Selv om denne produksjonen i utgangspunktet burde passe et slikt låtmateriale som hånd i hanske tror jeg allikevel at flere nyanser og detaljer hadde kommet bedre til sin rett dersom man hadde satset på en litt renere og mer fyldig variant. Det finnes også partier som til tider kan virke malplasserte på denne utgivelsen, som for eksempel den mer enn tre minutter lange introen på låta Helvete. Denne seige, synthbaserte saken er åpenbart et forsøk på å skape variasjon i låtmaterialet, men i mine ører blir den fort kjedelig og fremstår som et av relativt få minus på et helstøpt debutalbum.

Med tanke på at dette er den første skiva denne konstellasjonen har snekret sammen kan jeg ikke si annet enn at jeg er mektig imponert. Kraft holder jevnt over meget høy klasse, og dersom noen av de roligere partiene droppes til fordel for enda mer trøkk og tyngde neste gang kan dette bli enormt. Vreid er et velkomment tilskudd til den norske metalscenen, og deres førstefødte kan anbefales varmt til alle med sans for ekstrem metal. For fans av medlemmenes tidligere bedrifter bør dette være et godt plaster på såret, da den røde tråden til mesterverk som 1184 er godt synlig. Måtte tiden frem til neste Vreid utgivelse gå fort, for denne femmeren er sterk!

Genesis 1969-1977

En kort gjennomgang av Genesis sine mest sentrale plater i perioden 1969-1977, av Geir Levi Nilsen

Umek - Neuro