Epilogue Metalogue - Sharpen Your Mind Tools

Borknagar
Arcturus

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Vem styr symmetrin?

Et sted cirka midt mellom Matte MX2 og ex-phil finner du denne skiva.

Endelig er den her. Oppfølgeren til Visions From the Spiral Generator (2002) er noe jeg har ventet på lenge. Førsteinntrykket av The Focusing Blur ble ikke akkurat som forventet, så jeg måtte la den ligge en stund før jeg i det hele tatt torde å høre på den igjen. Derfor ble det ekstra vanskelig å omtale denne skiva.

Personlig ble jeg ikke veldig interessert i Vintersorg før nevnte Visions From the Spiral Generator kom i 2002. Vintersorg kom på en måte "ut av skauen" og introduserte flere progressive elementer i den ellers så folk-pregede musikken sin. Jeg og mange med meg tok bokstavlig talt av på den skiva, mens andre, de som savnet flere folkmetal-låter, måtte se seg snytt. Denne gruppen metal-fans må nok se seg skuffet denne gangen også, for The Focusing Blur tar nok et skritt vekk fra alt som har med folkmetal å gjøre.

The Focusing Blur er i høyeste grad et konseptalbum. Det gjør det svært vanskelig å plukke ut enkeltlåter. Jeg har dog mine egne favoritter, men vil helst ikke "favorisere" noen, da platen må oppleves som en helhet. Og ja, jeg vet at Vintersorg begynte å inkorporere progressiv snop i musikken sin allerede på Cosmic Genesis, men jeg regner Visions From the Spiral Generator som det endelige "gjennombruddet".

Skiva er godt produsert. Alle instrumentene og stemmene har funnet sin plass i lydbildet veldig godt. Etter en instrumental orkester-intro, tar Vintersorg oss med på en reise gjennom noe som virker som 70-tallsprog sett gjennom et par tykke cola-bunner. Dette er skiva hvor mange ting skal utforskes, og grenser skal sprenges, en original og progga affære som er vanskelig å beskrive.

Godeste Vintersorg (Andreas Hedlund) er en habil vokalist. Mannen har blitt genierklært flere ganger, uten at jeg kan si meg helt enig. I god Vintersorg-ånd, er skiva spekket med vakre vokalharmonier som lett kan frembringe antydninger til gåsehud her og der. Problemet ligger i at vokalen kniper til der klimakset gjerne skal komme. Den høres lett anspent ut i de øvre partiene av registeret. Grim-vokalen til Vintersorg er fortsatt godkjent, selv om den noen ganger blir litt for lik kakemonsteret fra The Muppet Show. Misforstå meg rett: Mannen kan i høyeste grad synge, men det finnes andre vokalister som kanskje hadde fortjent gudestemplet mer. Med seg på skiva har de som på Visions From the Spiral Generator fått med seg Asgeir Mickelson (Borknagar, Spiral Architect) og Steve DiGiorgio (Death, Testament) til å spille henholdsvis trommer og bass. Begge leverer varene så det holder, men jeg vil spesielt trekke frem Steves innsats. Som forventet er det bassing i høy klasse som blir prestert, og særlig på de partiene hvor bassen trekkes frem i miksen. Sykt bra!

The Focusing Blur har blitt et konseptalbum som nok ikke passer for den vanlige mannen i gata. Vintersorg har laget en solid skive som mister av tråden av og til, men ikke nok til å ikke få det til å høres helhetlig ut. Bra levert!

Diverse artister - Song of America

(31 Tigers)

Rødt, hvitt og blått – og med 50 stjerner. Ni års arbeid ligger bak denne verdige hyllesten til amerikansk musikk fra 1492 og frem til dag.