Strange Little Girls - Tori Amos (2001)
Midwinter Graces - Tori Amos (2009)

(7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7) (7 / 7)

Wow!

En musikalsk biografi fra Tori Amos er en plate som renner over av skjønnhet. Kanskje den eneste samleplaten som er verdt å eie.

Hvilken dame. Hvilken artist. Hvilken innlevelsesevne. Hvilken stemme. Det finnes et ord man sjelden finner for godt å bruke. Perfeksjon.

Tori Amos - dronningen av alternativ pop/rock slash singer/songwriter området, gir i disse dager ut sin første ordentlige samleplate. Hun fikk en avtale med Atlantic Records i 1987 da hun var 24 år gammel, og floppet stort med en slags popmetal-plate, Y Kant Tori Read. Allikevel, Atlantic så nok det enorme potensialet, og hennes neste utgivelse Little Eartquakes (1991) solgte bra på begge sider av atlanteren. Siden da har hun blitt stående som en svært respektabel artist, med flotte utgivelser som blant annet Under the Pink og Boys for Pele. Hun klatret opp til stjernene med den nydelige, sterke vokalen smeltet sammen med kraftfullt pianospill som faktisk gir instrumentet en ny identitet. Og visst fanden kan hun komponere!

Samlealbum kan være litt problematisk i den forstand at utvalget av høydepunktene aldri kan være 100 prosent representabel HVIS artisten fortjener å gi ut et samlealbum. Tori fortjener absolutt dette, men alle som kjenner diskografien vet at det finnes mange andre perler som ikke ble valgt. Umulig konkurranse. Allikevel, de 20 låtene er definitivt uforglemmelige. Men vent nå litt! Professional Widow låta, som er så rå - så dødsrå, er erstattet av remixen som Armand van Helden står bak. Iiiik, hvilket sviik! Hvordan er det i hele tatt mulig å gjøre en guddommelig låt til en spasmoid klegg ?!

På tross av dette, alt annet er... vidunderlig vakkert. Jordrystende smakebiter fra Little Eartquakes, Under the Pink, Boys for Pele, From The Choirgirl Hotel og To Venus and Back. Ekstra bonus kommer som to splitter nye sanger, Angels og Snow Cherries From France, og to nesten nye låter (dvs tidligere kun gitt ut på bootlegs og EPer). Som oftest når artister presser ut slike pengeagn, er "The extra unreleased track" bare bull og shit. Men Tori er ingen nisse. Alle sangene sprenges av talent og innlevelse. Puuhaa!

Jeg har alltid hatt et vanskelig forhold til samleplater. Jeg anser dem av "mindre verdi" for det er liksom ikke "de ekte sakene". Det forbindes med julesalg og feilhandlinger jeg begikk som liten (den gang jeg trodde det var tilstrekkelig å eie Best of Dylan - sukk). Men-men-men, det er noe her som sier meg at dette er noe utenom det ordinære samlealbumet. Kanskje er det utførelsen som virker så smekker! Du ser sjelen og arbeidet bak (eller kanskje er det naive meg som lures av Atlantic Records). Uansett, plata er kalt noe så fint som Tales of a Librarian. I coverheftet finner du klassifikasjonsystemet, laget av bibliotekaren Melvil Dewey. Alle sangene er presentert under et tema, som om det var en bok plassert under et emnefelt. Slik kan man oppdage at den alltid aktuelle låta Sweet Dreams, som står under History of North America og Politics of Illusion. Hmmmm. La meg siterere: "Land, Land of Liberty we're run by a constipated man/ when you live in the past/ you refuse to see..." Utsøkt. Dette er dugg på grønne blader i morgengry, dette er solen som omfavner deg etter en lang vinters dvale. Jeg tilgir remixen av Professional Widow. Jeg kan ikke annent enn å si: Wow!