Mogwai
Codeine

Optipess - Monopot (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Super tristesse

Bergenstrio slår i hjel ventetiden mot neste langspiller med tålmodig tristesse.

Det lille Oslo-selskapet Smalltown Supersound fortsetter å levere kvalitetsmusikk utenfor lysløypa. Med en usedvanlig god nese for låtsmeder og sære bråkmakere har det blitt en håndfull utgivelser som blir lagt merke til her i landet og internasjonalt. Bergenstrioen Monopot føyer seg fint inn i artiststallen med deres introverte post-rock og lag på lag med følelser, formidlet gjennom en tradisjonell oppsetning av gitar, bass og trommer. Uttrykket utvides til tider med digitale effekter og andre støykilder som åpner opp det massive lydlandskapet.

Gjennombruddet til Monopot kom i 1999 med utgivelsen av debutskiva Something Is Like Nothing Was. Kritikerne var overveldet og Spellemannsprisen gav det uavhengige musikkmiljøet en håndsrekning med en nominasjon. Tilbake i Bergen satt gutta i Monopot, like triste, og tok det hele med knusende ro. Et par år har gått og Taran EP slippes mens det etter sigende forberedes en ny langspiller.

Gjennom fire vandringer i Monopots langsomme verdensbilde, svøpes lytteren i myk gitardroning og tilbakelent vokal. Monopots melankolske uttrykk gir assosiasjoner til Red House Painters, Codeine eller Spiritualized anno Lazer Guided Melodies (1992). Den vuggende bassgangen er karakteristisk over rolige gitarakkorder, og vokalen tylles inn som en del av instrumentrekka.

Super Abundance presenterer Monopot på sitt mest eksperimentelle, hvor gigantiske lydkulisser skapes med gitar og bass over åpen mikrofon. Dette er et steg bort fra det uttrykket som dominerer på debuten, og er muligens et resultat av å bli eksponert for lydkulissene til labelkollegaene Jazzkammer. Uansett så er det et interessant bidrag til Monopots avdempede uttrykk.

På Short Story Long og Bomb Of Bliss minner vokalen om sjefsmelankoliker Mark Kozeleks (fra Red House Painters) sterkt personlige skildringer av hverdagstristesse. Likevel er det er ikke vokalen som gjør seg mest gjeldende på denne utgivelsen, men som akkompagnement til gitar og bass, bidrar den til en overhengende mollstemning. Her er ingen forløst kjærlighet eller lykkelige avslutninger. Bomb Of Bliss fremstår som en skjelven selvmotsigelse i håløshetens ærend.

Når Kim Hiorthøy overtar spakene på en remikset versjon av Sane (fra Something Is Like Nothing Was), er det hans varemerkerytmer som dominerer lydbildet. Hiorthøy har gjennom en håndfull utgivelser og remikser utviklet et meget lett gjenkjennelig sound, hvor rytmen spraker i klipp-og-lim-estetikkens tegn over den hule bassen. Så også her, om enn i mer moderate mengder sammenliknet med debut-langspilleren Hei (2000), også å finne på Smalltown Supersound. På denne versjonen gis Monopot et mer dynamisk lydbilde, som bryter med de foregående originalversjonene, og som bidrar til å gjøre lytteropplevelsen mer variert.

Monopot bidrar med lite nytt, musikalsk sett, men føyer seg inn i mengden post-shoegazerband med begeret fullt av tristhet. Man møter ikke lykken på Monopots Taran EP, men finner heller et vellykket lydspor til mørke kvelder.