Nancy Sinatra
Johnny Cash

Bootleg Dreams & Counterfeit Demos - Lee Hazlewood (2002)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Lee i roteskuffen

En samling ikke tidligere utgitte Lee-låter. Når ikke helt opp til kvaliteten på hans beste album.

Lee Hazlewood er en levende kultlegende, og publikumet hans vokser stadig. Den siste tiden har også halvhippe musikkjournalister og halvtøffe rockere trykt ham til sitt hjerte. Nå er det City Slang som hiver seg på Lee Hazlewood-utgivelses-karusellen. Med en ny plate og en tributeplate kaster de seg på dyrkingen av mannen. Sammen med nyutgivelsene de siste åra sørger de for å gjøre musikken tilgjengelig for de som ikke engang var påtenkt i hans glansperiode.

Denne skiva inneholder hovedsakelig uutgitt materiale fra ulike perioder. Noe av dette har vært ute før, men er slettes ikke lett å få tak i, mens halvparten visstnok skal være ganske nytt. Låtene på For Every Solution There's A Problem er i tradisjonell Hazlewood-stil og ganske annerledes enn forrige porsjon med nye innspillinger, som var langt mer jazza.

Hazlewoods musikalske katalog består av country, storslagen pop, easy listening, viser og mye annet. På For Every Solution There's A Problem får man litt av hvert, men hovedsakelig rolig materiale. Låtene fører seg inn i god Lee-tradisjon. Blant annet ved de typiske tekstene, som ofte er små fortellinger. Ofte triste, ofte morsomme, ofte begge deler. Plata er, som så mye annet Lee har gjort, en meget behagelig lytteopplevelse. Med seg på gitar har Lee sin trofaste partner gjennom mange år, Al Casey.

Åpningslåta er, i likhet med mange av hans sanger, nærmest en liten historie tilsatt musikk. En trist liten sak med et underlig refreng. Den bekrefter Hazlewoods posisjon som mørk forteller. På Your Thunder And Your Lightning blir det mer pompøst og storslagent, akkurat slik det skal være når Lee blir smått stormannsgal. Platas eneste duett er Save a Place For Me, med Melissa (han påstår å ha glemt etternavnet). Hennes stemme står godt til hans, selv om hun er en noe mer flinkisvokalist enn for eksempel Nancy.

Utover på CDen får vi flere triste eller rare Hazlewood-historier i viseformat. Hyggelige greier uten at det nærmer seg hans beste låter. Et skjult bonusspor er det også gjort plass til, en enkel, men morsom sak kalt For My Birthday.

Nå skal man ta hensyn til at dette er innspillinger fra ulike perioder satt sammen. Likevel høres dette helhetlig og albumaktig ut. Svakheten er kanskje at disse låtene ikke er blant Hazlewoods aller mest spenstige. Dette er helt greit, men plata mangler tre-fire høydepunkter for å bli virkelig god. Skulle jeg anbefale bedre CDer for de uinvidde måtte det bli Requiem For an Almost Lady, Cowboy In Sweden og Nancy & Lee.