Phonophani
Greg Davis

Brakhage - Andreas Meland & Lasse Marhaug (2005)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Sovepute

Utgivelse nr. tre fra Enlightenment, og en smakebit på Melands potensiale som myk elektronikamaker.

Andreas Meland har nylig vært plateaktuell med "tribute"-albumet Brakhage, der han presenterte et knippe låter sammen med Lasse Marhaug. Meland er involvert i band som Sort Mel, Bokfink og düplo, sistnevnte gav ut den glimrende LPen Slingringsmonn i 2000, og han står også bak selskapet Melektronikk. Meland dypt involvert i Safe as Milk-festivalen i Haugesund, og er samtidig ansvarlig for konsertserien Dans for Voksne som har bragt en mengde gode band til Oslo og Norge.

Utgiver av denne tretommeren er den Trondheimsbaserte etiketten Enlightenment, som har en fin serie med eksperimentelle utgvielser på gang. Deaf Leoppard er utgivelse nr. tre og følger etter MoHa!s debut Det e jo rock for faen! (de har akkurat sluppet Rock; meg i rauå! på Humbug), og Alexander Rishaugs Rooftop Camping. I denne trioen ligger Melands elektronika uttrykksmessig nærmest Rishaug, og han nærer samtidig et slektskap til Alog/Phonophani-aksen. Phonophani (Espen Sommer Eide) har også remikset siste sporet på Deaf Leoppard.

Deaf Leoppard kan gjerne karakteriseres som leftfield elektronika; albumet eksponerer en eksperimentell tilnærming til ambient, og utdyper stemningsfulle og myke droner gjennom en mengde field recordings og iblant bearbeidete akustiske instrumenter. De særpregede datagenererte klikkene og "mellomstikkene" er også med her, det samme er de snåle melodilinjene som følger sin helt egne logikk ikke ulikt Alog/Phonphani. Det kan virke som det er så enkelt at Meland har laget noen av strekkene ved å spille av lydbiter baklengs.
I rekken av ambient-klikk-pregede spor avsluttes denne korte perlen av Phonophani-remiksen Andreas' Memory Piano. Den toner ut dette lille albumet på en flott måte.

Selv om albumet egentlig er for kort til å komme med sterke påstander, antyder Deaf Leoppard - i sammenheng med Melands tidligere plater - en udogmatisk holdning til hva som kan være elektronisk musikk. Til tross for den korte spilletiden her er det variasjon og kvalitet nok i materialet til ønske seg et album som strekker seg nærmere timen. I påvente av at det skal skje ønskes flere støyfrie utgivelser fra støyhovedstaden Trondheim og Enlightenment.