cover

Fleischwerk

Electric Orange

CD (2008) - Sulatron

Kjøp fra: CDON | iTunes | Amazon MP3

Genre:
Rock

Stiler:
Prog / Psykedelia / Krautrock / Avantgarde

Spor:
Trommelfleisch
Koodu
Sonnenbart
Eeemolle
Schatten
Trockenfleisch
Gewächs
Arabon
Schrasng

Referanser:
Agitation Free
Ash Ra Tempel
Between
Pink Floyd
Tangerine Dream
Klaus Schulze

Vis flere data

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)


Stekt appelsinbarn med et svin i munnen

Electric Orange ironiserer over krautrock-begrepet med sin fleischrock - velsmakende for hippiene der ute, eller er alle fortsatt vegetarianere?

Tangentspilleren Dirk Jan Müller grunnla prosjektet Electric Orange allerede i 1992 med et ønske om å lages ny musikk med gamle aner, nærmere bestemt en rytmisk betonet psykedelisk progrock med etter hvert stadig flere innslag av datidens acid house techno.

Debutalbumet Electric Orange fra 1993 gjorde stor suksess i fanziner som Crohinga Well og Freakbeat med humoristiske titler som likevel traff midt i blinken hva Dirk Jan Müller drev på med, eksempelvis Reflections of 2072 and Everywhere (en hyllest til den legendariske gruppa 2066 & Then), Sysyphus's Revenge, Journey Through Weird Scenes featuring Cows in Space, The Return of Eugene, Be Careful. Cyberdelic hadde betydelig større innslag av 90-talls elektronikk og markerte starten på det langvarige samarbeidet med gitaristen Dirk Bittner.

Etter en stille periode i kjølvannet av Bloop, et elektro-prosjekt som spilte på klubbene i Tyskland og utga noen vinylstykker, vendte den elektriske appelsinen tilbake for fullt og UTEN elektro-nykker i 2001 med Abgelaufen! og en utvidet, klassisk rockebesetning med bass og trommer som også spilte live året etter.

Siden har det blitt flere utgivelser, mange på vinyl i begrenset opplag for trofaste entusiaster verden rundt. Dette gjelder også Fleischwerk, som først ble utgitt på privat etikett i 2005 i et opplag på 300 eksemplarer. Sulatron har nå gjort denne tilgjengelig på cd for første gang – med 35 minutter ekstra materiale.

Tittelen er muligens en ironisering over det ikke-eksisterende begrepet krautrock, en term like musikkrelevant som får-i-kål-rock eller, hmm, kjøttkake-rock. Aha! Dette er altså fleischrock, en saftig og mettende blanding utsøkte originalingredienser som Hammond, Farfisa, Fender Rhodes og spekegitar lagret i det tyske lavlandet i mange tiår.

Fire av de ni originale sporene er små innsmett av godt under et minutts varighet, de øvrige fem fordeler seg jevnt fra Schatten (3:24) opp til Schrasng (12:43).

Førstnevnte har ikke så rent lite cheesy rytmiske elementer jevnfør gamle lavbudsjetts 1970-talls spor inkludert på Marinas In-Kraut Hip Shaking Grooves-serie, mens sistnevnte danner en motsatt ytterlighet med sterke referanser til Pulse og Sahara City fra Agitation Frees mesterverk Malesch (1972), en ytterlighet som går utenfor det meste, hippier sendt surrende rundt på turne i midt-Østen av Goethe-instituttet, med interesse for avant-garde elektronikk, frijazz og tidlig Pink Floyd.

Gewächs (5:52) omfavner den berliske sekvenser, trommer og el-gitar favorisert av Tangerine Dream, Klaus Schulze og Ashra på tampen av 1970-tallet. Ikke nok med det: Sonnenbart (9:13) krysser den svevende meditasjonen fra Ash Ra Tempels Traummaschine (1971) med Between's tidlige Tyskland-versus-hele-Asia etnisitet. I en slik sammenheng fremstår Koodus solide Hammond-grooves og mumlende stemme kjørt gjennom et Leslie-kabinett nærmest som kommersiell.

Bonussporene passer bra inn i den sammenhengen som er skissert, med Sakral (12:20) som en videre utdyping av Sonnenbart og Fleischzusatz (19:36) som akkurat det, uten å tilføre Fleischwerk flere større høydepunkt.

De fleste sporene har noe statisk over seg, men det er også spontane innfall. Halvparten er planlagt på forhånd, resten skjer i studio. Og humoren ligger her litt bortgjemt til noen lytter nøye etter og får den med seg!

Til slutt må også Dirk Bittners utmerkede og typeriktige gitararbeid nevnes. Disse karene har i årevis vandret rundt i den samme tyske underskogen som undertegnede. Sjekk Mammut, Gäa, Dom, Lightshine, The Sub, Vita Nova, Siloah og Pentagon, bare for å starte et sted.

Fleischwerk er altså definitivt en plate laget av kjennere for kjennere – et verk ikke alle har forutsetninger nok til å forstå. Skulle du være en av de få er dette en plate for deg!

comments powered by Disqus

 



Siste anmeldelser

Artikler, nyheter


Pink Floyd: 1967-1977

Denne artikkelen er en kort gjennomgang av Pink Floyds mest sentrale verker perioden 1967-1977, deres viktigste periode.

Groovissimo