Codeine
Bark Psychosis
Jessica Bailiff

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Drømmetid i sakteland

Smart musiker ettersøkt for å ha stoppet tiden og skapt sjelero med sitt folk møter slowcore-hybrid.

Planlegger du en reise til evigheten for å se på stjernene? Har du elefanter i hodet etter en nokså fuktig natt på den lokale kroa hvor diskusjonstemaet var noe du for lengst har glemt? Eller lengter du kanskje etter et sted der landeveien beveger seg raskere enn bilene? Muligens heller lyst på en tur til en verden hvor havet forsiktig overøser stranden med saltvann, og i det øyeblikket hav og strand møtes i et behagelig brus, fyller det deg med den underligste form for naturtro melankoli? Hørte jeg noen si ja? Da har Gary Murray, musikalsk sjef i det løst sammensatte og Ohio-baserte musikkollektivet LN, soundtracket for deg.

Jeg kunne godt si at LNs musikk er overjordisk fin, hjerteskjærende, eller pøse på med andre klisjéfylte superlativer, men jeg føler rett og slett ikke for det. LNs musikk er for all del overjordisk fin, men den er noe mer enn det også; LNs musikk er skapt for å behage, det er musikk som ikke bare akkompagnerer drømmene, men som på samme tid også skaper dem. Det er musikk som får tiden til å stoppe og som konkurrer med havbruset og knappenålshodet som faller mot bakken med tanke på lydnivå.

Gary Murray er utvilsomt en lydkunstner. Dette demonstrerer han gjennom sin musikalske formel på EPen Drawn By Swans, som er ytterst behagelig musikk smidd fram i et skjæringspunkt mellom drømmende og reflekterende folk og slowcore. Et hvilket som helst øre får med seg at, jo da, Gary Murray plukker så rolig så rolig på sin gitar, men etter min mening burde han også få kreditert luft på instrumentlista, ganske enkelt fordi Murray gjør musikken til et stilstudie i hvordan man kan gjøre musikk så naken som mulig, og bruke luft og tid som musikalske virkemidler.

Dette demonstreres i åpningskuttet Novemberland som er et elektronisk fløyelsteppe av en sang og et spor av det instrumentuale slaget. Resten av Drawn By Swans er fylt av Murrays varme og reflekterende stemme, saktegående akustisk gitarplukking og rhodes i skjønn forening, samt sparsommelige og skjøre innslag av ymse instrumenter. Først på femte og siste spor dukker noe så "bråkete" som et nøysomt brukt trommesett opp i American Love Stars, i det som er et akk-så-behagelig stykke musikk og en flørt med drømmepop, fremfor det mer folk-betonede uttrykket resten av sangene på albumet bærer med seg.

I det American Love Stars renner ut i sanden tenker undertegnede at stemningen av denne EPen er bare noe man ellers bare kan finne i naturen; i stjernesløret som lyser til oss her nede når det mørkt og vi er små tinnsoldater i en stor verden, eller når vinden suser i treet og vennskaplig blåser med seg noen høstfargede blad i draget. Denne lyden av naturtro melankoli har Gary Murray til de så grader funnet, og på kløktig musikalsk vis fanget den på en smukk liten EP.

Og takk for det.