Discovery - Daft Punk (2001)
Alive 1997 - Daft Punk (2001)
Daft Club - Daft Punk (2003)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

We are the robots

Mer av det samme fra franske helter som vet hvordan de skaper opptøyer på dansegulvet.

Ni år etter at de reddet housemusikken, og fire år etter at de reddet popmusikken, er Daft Punk tilbake med mer av det samme. Resepten er fremdeles lettfattelige houserytmer med pophook og masse vokaleffekter. Det er ikke et snev av nyskapning, men det funker som en storm i et vannglass.

Robot Rock er første singel fra utgivelsen, og med den fanges ryggraden av albumet. Dette er in-your-face elektronisk popmusikk kombinert med fandenivoldskheten til god gammel rock'n'roll. Låta starter med et gitarriff i gata til AC/DC innen den tilføres cheesy synthsekvenser og vocodervokal. Tittelen gjentas og riffet står på repeat, men det finnes ikke kjedelig så lenge volumet er høyt nok.

Det er gjennomgående en mer aggressiv utgave av Daft Punk denne gangen. Også tittelsporet preges av rockgitar og vocodervokal som messer et simpelt slagord. De svevende harmoniene fra Discovery er byttet ut med et hardere uttrykk som til en viss grad gjenspeiler det mer kantete inntrykket fra debutalbumet. Daft Punk er langt fra å vise sin menneskelige side på store deler av Human After All.

En tidlig favoritt i utvalget er The Prime Time Of Your Life. Her kombineres minimalisme med en vokalproduksjon av stadionrockformat, og skaper et gigantomanisk uttrykk som imploderer når låta går mot sitt endelikt. Det er enkelt, på grensen til enfoldig, men du verden som det fenger. Hardkjøret fortsetter på Steam Machine, som minner meg om Goldfrapp på sitt absolutt hardeste med Strict Machine fra Black Cherry (2003).

Franskmennene gir seg ikke så lett og topper den aggressive delen av albumet med den maniske The Brainwasher. Vokalen nærmest spys ut i infernalske støt, og jeg får flashback til Ministry på høyden av karrieren eller de over-the-top manierte utgivelsene til The Prodigy anno The Fat Of The Land (1997). Dette er ikke et uttrykk som kler Daft Punk i mine ører, og er med på å forkleine utgivelsen et par hakk.

Den siste delen av albumet kobler tilbake på kjente stier med Television Rules The Nation og Technologic, hvor vocoderen er tilbake over en skjematisk grunnrytme og påfølgende gitarriff. Technologic legger seg meget nært opptil Harder, Better, Faster, Stronger fra forrige langspiller, men hvis man ser bort fra kravet om nyskapning er dette en av de mest dansefotpirrende låtene i utvalget.

Avslutningsvis gjør Daft Punk en Air og roer det hele ned i stabilt sideleie med den retromoderne Emotion. Søvndyssende keyboardlinjer og en gjentagende vokal geleider albumet mot utgangen. Det har vært hektisk å ha besøk fra Daft Punk i denne omgangen, men selv om det bikker over streken i noen tilfeller er helhetsinntrykket nok en gang positivt med mange eggende rytmer som virker besettende fra første gjennomhøring. Ikke noe nytt, men heller ikke noe du har vondt av å låne øret ditt til.