Jim O'Rourke
Jaga Jazzist

Turn E.P. - Turns (2003)

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Ambisiøst og særegent

Turns har tatt seg god tid til å fullbyrde sitt debutalbum.

by:Larm-aktuelle Turns (de har fjernet 'The') ble dannet i 1998. Etter fem år, med en EP på veien, er debutskiva Out klar. Det har klebret seg fast mye buzz rundt bandet, som har resultert i en booking til Øyafestivalen til sommeren. Multiinstrumentalisten Anders Tjore har lang fartstid, blant annet i bandet Montée og er gruppas musikalske leder, den sentrale figur i manesjen. Sammen med musikere fra diverse kjente band (Cato Salsa, The Lionhearts Brothers), har Tjore & Co snekret sammen et meget ambisiøst album.

Coveret er et bilde av et goldt landskap, drapert i grått vintervær. Det musikalske inneholdet er derimot stort sett langt mer solrik. Albumet peker til 60-tallets 'Third Stream'-retning, i grenseland mellom samtidsmusikk og jazz. Dette er altså en helhetlig samling sanger, som spenner fra instrumentale interludes til sofistikert popfinesse. Men man kan trygt høre enkeltstående spor uten at det forringer helhetsopplevelsen.

Overordnet er dette en krysning mellom amerikansk og britisk pop, tilsatt litt kledelig psykedelia. Musikalske referanser som kan spores er Jim O'Rourke, High Llamas og Jaga Jazzist. Sistnevnte i de instrumentale løpene- med en nysgjerrig Sondre Lerche som kikker inn gjennom vinduet til øvingslokalet. Og med Prefab Sprout på speed dial. I tillegg bidrar Magnus Hængsle på vokal. Man kan gjenkjenne visse fraseringer og atoller av harmonier fra hans debutskive i 2006.

På flere spor s y n g e s det, med hjertet utenpå brystet. Enkelte kritikere har nemlig påpekt manglende fokus på vokal/tekst i nevnte Montée, noe medlemmene selv visstnok ikke har lagt skjul på. Kanskje for å rette opp dette inntrykket gaules det av full hals på Out, nemlig. Herunder en flott cover av Tim Hardings' Misty Roses og på Hours pt.II. Fremoverlente gitarriff tar piruetter rundt en innbitt og lidenskapelig vokal.

Produksjonen til Tjore er avansert og ambisiøs, med pulserende trommer (dogmatisk forbud mot bruk av blant annet hi-hat, visstnok), med utstrakt bruk av trompet og klarinett m.m., som bidrar til å utvide den musikalske fargepaletten. Så, kudos til Tjore&Co for å yte det lille ekstra i forhold til arrangementene. Lydbildet er spent til randen av intrikate lydelementer, som åpenbarer seg i kriker og kroker. Spor seks, Time, er nærmest funky, med sitt gitarhook og pumpende blåserekke. De har også covret Erlend Øyes Like Gold, der vokalen smått hinter til Bowie anno 77. Kanskje er det bandets opphold i Tyskland i oppstarten av 2000-tallet som henger igjen?

Etter mange runder i spilleren min i jula vokste skiva sakte, men sikkert. Men, albumet kunne til tider i mine ører ha tatt en liten pust i bakken, en selvpålagt begrensning, både i spilletid og detaljrikdommen. Konklusjonen er at jeg nok er litt mer reservert, sammenliknet med andre anmeldere. Enkelte anonyme låter trekker dessverre noe ned. Jeg hadde ønsket meg en plate rettet enda mer mot hjertet, ikke bare hjernen. Men Out er absolutt et frisk pust som blåser over den norske musikkfloraen. Turns gir oss en god start på det norske plateåret 2011.