The Loch Ness Mouse

Losing Something Good For Something Better - I Was a King (2007)
I Was a King - I Was a King (2009)

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Organisk popeventyr

Kontrastfull, leken og med liv lenge etter at lysene på lanseringsfesten ble slukket.

Mens vi venter på de virkelig gode utgivelsene i 2011, er det kanskje på sin plass å skue tilbake på et album som på min liste var en av fjorårets beste norske utgivelser. At Old Friends ennå ikke er anmeldt her på huset er både synd og skam, men nå er omsider tiden inne til å si noe om I Was a Kings andre fullengder – et album som også kom inn på grooves liste over de beste norske fra 2010.

Men er det nå noen vits i å komme trekkende med en anmeldelse av en plate som så verden i august? Det virker kanskje noe nedsnødd, men plata får senere i januar internasjonal distribusjon. Januar er dessuten en lykkelig måned for I Was a King - det var den de brukte i 2009 til å slippe debutalbumet.

Selvtitulerte I Was a King var en liten åpenbaring av en gressgrønn fuzzpop-plate, der frontmann Frode Strømstad på overbevisende måte sto fram som en popsmed av rang. Anmelderne lå flate, og de påfølgende konsertene var svette eksplosjoner av korthugd og effektiv fuzzpoplykke. 2009 var IWAKs store gjennombruddsår, både her hjemme og ute i verden. Lista ble lagt høyt, var det mulig for Frode Strømstad & Co å matche dette på oppfølgeren?

Old Friends er kanskje ikke like direkte, albumet mangler lykkepillene Norman Bleik og California, men det har likefullt kvaliteter som lett matcher forgjengeren. Etter å ha spilt platen med jevne mellomrom i mange måneder, og også hørt dette materialet i livetapping, er i alle fall ikke denne penn i tvil om at Frode Strømstad og hans gitarmakker Anne Lise Frøkedal fremdeles lager musikk med lang holdbarhet. Låtene er gjennomgående mer organisk og noe lengre enn på forrige utspill, detaljrikdommen er større, men fremdeles er det effektivitet, lekne innfall og smakfulle overganger mellom harmonisk pop, skrangling og fuzz som gjelder for IWAK.

Old Friends er innspilt i USA med Daniel "Danielson" Smith i produsentstolen. Med på laget er også et lite knippe musikere i kretsen rundt produsenten. Resultatet er pop som tøyer strikken fra umiddelbare hooks, til full utskeielse i frijazz-land. Kontrastfylt, men også samlende – først og fremst fordi låtene har en slags rød tråd fra det praktfulle åpningssporet The Wylde Boys, til det ditto fine tittelsporet som runder av albumet en halvtime senere.

Og mellom disse finner vi Snow Song med minusgrader som drypper av varme, utfordrende støyjazz i Unreal og ikke minst innbydende Forgive & Forget - signert Jørn Åleskjær fra The Loch Ness Mouse - som peker nese mot vinteren og inviterer til et tominutters dykk tilbake til sommer og irrgrønne enger. Frode Strømstad leder sine tropper med stødig hånd, selv om han sjelden velger letteste vei. Det er via omveier og motstand dynamikken og spenningen på albumet oppstår.

I Was a King blir aldri allemannseie. Til det er de for utfordrende, selv om de på sitt mest tilgjengelige lager musikk som burde treffe mange. Old Friends inneholder begge deler, og det er nettopp denne egenrådige og kompromissløse lekenheten som gir albumet liv lenge etter at lysene på lanseringsfesten ble slukket.

Old Friens er et organisk lite popeventyr som flyter rundt et sted mellom fem og seks på groove-skalaen. Vi runder opp. Selvsagt gjør vi det.

Old Friends lanseres internasjonalt på Sound Familyre 25. januar. Tre dager senere står Frode Strømstad & Co på scenen til Folken i Stavanger, der de sammen med flere andre skal hedre Kjetil Wold, musikkjournalisten fra Stavanger Aftenblad som døde i fjor, bare 44 år gammel. I Was a King er også klar for by:Larm i februar.