Flying Burrito Brothers
John Prine
Robbie Fulks

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Humør-country

Tim Carroll skal med dette introduseres for det europeiske markedet, og vi er dumme om vi ikke sier ja takk.

Tim Carroll er et nytt navn for meg, men han har tydeligvis holdt på en stund. Dette er nemlig en samler med låter fra åra 1993-1996. En del av disse låtene er å finne på EPer fra den perioden, den ene av dem skal visstnok ha blitt utgitt på et svensk selskap. If I Could er ment som en slags introduksjon til Carroll for det europeiske markedet, om jeg har forstått det rett. Det overrasker meg ikke om mange av de som plukker opp denne CDen ender opp med store smil.

If I Could holder seg hele tiden innenfor den amerikanske countryrock- tradisjonen. Dermed er det ikke noe spesielt nytt og innovativt ved dette. Likevel er det god variasjon. Fra ganske streit country til låter som minner om Violent Femmes og deres likesinnede. I blant blander det seg også inn litt boogierock og enkelte Stones-inspirerte saker. Låtene er ganske enkle på en sjarmerende måte. Ofte går tankene til klassiske band innen genren som Flying Burrito Brothers.

Det eneste han holder seg unna er glatte grineballader, her er det heller mengder med humor. Flere av låtene har enkle, men veldig morsomme tekster, blant annet om å spille i band; hør trioen Granpa, Every Kind Of Music But Country og But Why. Ellers er det selvsagt mye kvinnehistorier og kjærlighetssanger. Vel å merke uten at det blir altfor trist. Dette er hyggelig musikk til å smile av, og som sikkert gjør seg særdeles godt live i et mørkt barlokale.

At dette er en samler er ikke lett å høre. Plata virker helstøpt og har jevn kvalitet både på låter og produksjon. Dette betyr antagelig at man kan vente seg enda bedre av kommende utgivelser. Det er all grunn til å følge med på hva Tim Carroll foretar seg i nær framtid. Han er nå løst fra det plateselskapet som har hindret ham i å utgi på en stund.