[capsule review in English available]

Heart of Ice.

Dimmu Borgir
Emperor

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

Djevelske flinkis'er

Svenske Dark Funeral er flinke og stygge på en gang. Går det an, da?

Dommens dag er her. I hvert fall når det gjelder svenske Dark Funerals siste hatkampanje mot alle verdens kristne. Dark Funeral spiller black metal, og sammen med Marduk og legendariske Bathory har de tronet i den svenske black metallens helvete de siste 8 årene.

Og la det være sagt med en gang: Dark Funeral forsvarer sin plass. Dette er blitt en overraskende proff skive. Vi snakker kanonlyd fra Abyss studio og velspilt fra A til Å. Diabolis Interium er en av de raskeste skivene jeg har hørt på en god stund; her går det unna! Det er ganske kult. Men det låter litt for proft etter min smak – for black metal skal være underground. Det er et lite tanke (opp-ned?) kors når black metallens yppersteprester (her tenker jeg ikke bare på Dark Funeral, men flere av de ledende bandene i genren) blir så flinke til å spille at skivene mister sitt rebelske preg. Når det låter mer klinisk og kalkulert enn opprørsk. Litt ironisk kanskje, siden dette liksom skal være det råeste av det rå.

Men misforstå meg ikke; dette er rått. Dette er brutalt. Mer enn det meste annet man får tak i. Og det låter ganske fett, om ikke spesielt nyskapende. For Dark Funeral låter bestemt annerledes enn sine svenske panzerdivision-kolleger. Dark Funeral låter mer norsk... Feelinger fra Emperors tidligste utgivelser og for eksempel Satyricons Nemesis Divina er umiskjennelig til stede i denne skiva. For ikke å snakke om tyggegummi-black metallens konger; Dimmu Borgir. Skjønner du hvor jeg vil hen? Dette er ikke spesielt originalt.

Skiva har også en tendens til å bli litt endimensjonal. Det er full gass nesten hele tiden. Litt mer variasjon hadde ikke skadet. Særlig "gitarmelodiene" på rytmegitaren som går igjen på nesten alle låtene (à la gitaren på Emperors klassiske I Am the Black Wizards) skaper en følelse av at låtene er mer lik hverandre enn de kanskje egentlig er. På den andre siden er låtene relativt korte, og det er et stort pluss.

Favorittlåta over noen på skiva må bli Goddess of Sodomy. Her legger gutta seg på en litt tyngre stil, og minner kanskje litt mer om et band som Thorns. En annen favoritt må være låta An Apprentice of Satan, også denne litt tyngre enn mesteparten av materialet på skiva.

Jeg sitter igjen med en følelse av at dette kanskje er en skive som vil appellere mer til nykommere i genren enn de som har vært med lenge. Ny black metal vil nemlig aldri bli så uhellig som for eksempel Darkthrones A Blaze in the Northern Sky eller de første Bathory-skivene. Men det er sikkert ikke meningen heller. Dark Funeral er stygge nok for de fleste. De driter over femi black metal gothere som for eksempel Cradle of Filth. Og det er bra. For de henger nok med en stund til i det etter hvert svært så overfylte black metal spekteret.