Afghan Whigs
Screaming Trees
Queens of the Stone Age

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Mørk superduo

Alltid aktuelle Mark Lanegan får med seg kompisen Greg Dulli ut på reise en sen høstkveld. I sekken har man samlet et dusin bunnsolide sterke viser.

I næringslivet fisjonerer man selskaper og man fusjonerer selskaper. I musikkverdenen forekommer det også fisjoner og fusjoner. The Gutter Twins er en fusjon som har sin opprinnelse etter fisjoner i Screaming Trees og The Afghan Whigs. En fusjon skal skape synergieffekter, det vil si merverdier. Om dette blir resultatet er ikke alltid godt å si. Både Mark Lanegan (Screaming Trees, Queens of the Stone Age) og Greg Dulli (The Afghan Whigs, The Twilight Singers) har i løpet av de to siste tiårene opparbeidet seg gode navn innenfor rocken. Det er nå to og et halvt år siden de konsertdebuterte som The Gutter Twins, men først nå er første album klart. Greg Dulli har kalt duoen når de er på sitt mørkeste som "The Satanic Everly Brothers". Om denne sammenligningen medfører en sannhet eller riktighet, stiller jeg meg ytterst tvilsom til. Her er det i hvert fall verken musikalske eller kormessige likheter.

Tenk deg en mørk høstkveld der bladene ligger på veien. Det er langs denne musikalske veien Gutter-tvillingene befinner seg. På åpningen The Stations og God's Children får man raskt et innblikk i de skumle og det dystre sidene deres. Det hele blir litt roligere når The Body fremføres med Martina Topley-Bird på kor. Her blir det litt småpoetisk og høre en kvinnestemme bak de karakteristiske stemmene til Lanegan/Dulli blir skjønt. Dullis sårbare og lengselsfulle stemme utfyller mørkheten/dysterheten som Lanegan står for. Utrolig nok høres det enkelte ganger svært så vakkert og rent ut. Nei, ikke sånn som Everly Brothers.

I Idle Hans arrangeres det mer orkestralt med strykere som skaper et bredere sound, før lysene dempes ned igjen: Seven Stories Underground er lite mesterverk med vakker sang, gitarer og fin rytme, og står igjen som kanskje platas sterkeste enkeltkutt. Det er allikevel en rød tråd gjennom alle sporene på Saturnalia, der det hentes elementer fra duoens tidligere band/prosjekter. Spesielt har Lanegan vært involvert i mange slike, der han både har gitt og hentet inspirasjons fra sine musikalske venner.

Det er vel ingen revolusjon som presenteres på Saturnalia, verken gjennom låter eller lyd. I Each to Each så blir det faktisk litt Radiohead over det hele, om dette passer duoen er litt for tidlig å si, men artig er det at man beveger seg litt lenger fra sitt tradisjonelle. Avslutningsvis i Front Street blir det vakkert med en ballade med fuglekvitter og vakker sang.

Det at duoen bruker og henter ingredienser fra sine gamle utgivelser gjør at det hele blir solid og trygt. Fusjonen har med andre ord blitt vellykket, selv om den ikke når høydepunktene til enkelte av duoens tidligere utgivelser. Albumet vil nok heller ikke tiltrekke seg en mengde nye fans. Men har man først fått sansen for Lanegan/Dulli så kommer man ikke unna dette albumet.