Ultravox
Simple Minds

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Norsk synthhistorie er i boks

En glemt epoke fanges opp på et mesterlig vis på denne doble samleren.

For en presentasjon! Jeg er totalt overveldet og rørt. Maskindans er en dobbelsamling som tar for seg norsk synthmusikk fra 80-tallet, med hovedvekt på de fem første årene.

Det nyetablerte plateselskapet Hommage Records legger lista langt over to meter med denne utgivelsen. For dette har blitt et helt fantastiskt produkt. I en nydelig liten boks er det plassert to digipack CDer og en medfølgende 52-siders booklet. I innledningen, forfattet av initativtager Øystein Moe, beskrives det norske musikkmiljøet og hvordan det egentlig var rundt 1980. Første linje lyder "Sprøtt som tidene forandrer seg", og det jo helt vanvittig hvordan tiden egentlig har forandret seg. I dag kan du kjøpe en billig PC, surfe litt på nettet og lage "god musikk". Uansett mangel på PC, software, internett etc. så var første halvdel av 80-tallet helt fantastisk – unge musikere var nysgjerrige på å utforske de mulighetene som fantes, og heldigvis har nå Øystein Moe og Hommage fanget opp mye av det som skjedde på denne tiden.

I bookleten presenteres for øvrig hver enkelt artist/gruppe som deltar med blant annet informasjon om medlemmer, når utgivelsene/innspilling fant sted og litt annet, samt med et flott bilde av artisten/bandet. Coveret er også innbydende, hentet fra Svart Klovns singel som kom ut i 1983 av en ung herremann kledd i svart og med lang lugg – en ekte synther.

Totalt inneholder utgivelsen 41 spor der hele 16 tidligere kun er utgitt på kassett, 14 på vinyl og 11 ikke tidligere er utgitt. Med andre ord har kassettutgivelsene spilt en viktig rolle for å spre norsk synthmusikk og post-punk. Skillelinjen er liten, og både låter og band som deltar på Maskindans kan også kategoriseres som post-punk.

Den britiske synthmusikken og post-punken er klar referanse for mange av bandene. Enkelte framfører låter som er svært friskt og poppete, mens andre dyrker det mørke og dystre - men synthen er alltid i sentrum. Det er mange herligheter men av det som definitivt er verdt å merke seg er A Clockwork Orange sin demoversjon av Sensation Boys – en aldeles herlig pop-perle. Denne ble også gitt ut på singel i 1985 og er lett fengende med henrivende vers og refreng, og er absolutt blant de beste singlene gitt ut på 80-tallet. Ellers er det mange obskure låter som den mørke Høstland av Ulf Knudsen (kjent fra Kaare & Partiet, Betonghysteria, Sister Rain m.fl.).

Det meste som presenteres er gitt ut på små uavhengige selskaper, og av de mest kjente finner vi navn som Circus Modern, The Cut, Beranek, Holy Toy, Bel Canto, Fra Lippo Lippi og YM:Stammen. I tillegg vil jeg si at det er svært modig gjort å ta med Ole I'Dole's Space, Action, Sex og Blod. Han "passer" ikke inn i konseptet som artist, men selve låten hører naturlig med. En helt enkel og uskyldig synthpop-låt, ikke helt ulikt hvordan Depeche Mode hørtes ut på sitt første album.

Alt holder ikke toppklasse verken som låt eller i produksjonen, men det er så mye å glede seg over at begge platene er en fryd og gir en unik opplevelse. Hommage har virkelig klart å gi et helhetlig bilde av en glemt epoke og sjanger som nå på mesterlig vis lanseres. Mange band - og sjangeren - får nå endelig muligheten til å nå mange unge. Jeg anbefaler virkelig alle å gripe sjansen.