The Hellacopters
The Kinks
13th Floor Elevators

(6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7) (6 / 7)

Kvalitet fra garasjen i København

Lorenzo Woodrose overgår seg selv på det som er en av årets sterkeste utgivelser.

Baby Woodrose er mer kjent som Lorenzo Woodrose sitt eget lille prosjekt. Det er et par år siden forrige album Chasing Rainbows kom ut, en flott sak der psykedeliaen stod godt plantet igjennom hele, men som likevel hadde sine mangler. I mellomtiden har Woodrose blant annet utgitt plate med delprosjektet Dragontears som ga Tambourine Freak Machine (5/7 i groove) i 2008, et album som kunne like gjerne ha vært en oppfølger fra Chasing Rainbows. I tillegg har han styrt spakene på labelkameratene The Setting Sons' utgivelser. Årets selvtitulerte album er den sjette i rekken av en ellers sterk katalog.

Denne platen viser en annen side av Baby Woodrose. Borte er to tidligere bandmedlemmer og Lorenzo står nærmest alene. Psykedeliaen er mer eller mindre lagt på hylla og 60-tallets garagerock har overtatt lydbildet, ispedd 60-tallspop blandet med litt syre. Klangen er langt fra ukjent for "the man himself". På Baby Woodrose sin første utgivelser høres også larmen fra 60-tallet.

Lorenzo brukte årets seks første måneder på å skrive, traktere de fleste av instrumentene i studio og spille det hele inn. Hvert eneste minutt må ha vært viktig under innspillingen, for her er det smådetaljer i produksjonen som pirrer nysgjerrigheten og ingen tvil på at Woodrose kan alle knepene. Ikke minst er han særdeles dyktig på å spille både seksstrenger, firestrenger og dunke løs med trommestikkene. Det oser av kvalitet gjennom hver eneste låt og samlet blir det et lite mesterverk.

Melankolien er et sterkt trengende gjennom albumets 12 låter og det er som Lorenzo blir vist rundt gjennom Londons gater ledsaget av Ray Davies. For Kinks-referansene er definitive både gjennom strukturen, stemmen og ikke minst energien. Det blandes med kassegitar og fuzzgitar ofte i en og samme låt som gir et fyldig lydbilde. Vokalen er lys, vakker og enkelte ganger akkurat sånn passe forvrengt slik at det blir fullkomment. Den ene perlen blir etterfulgt av den andre. Storslåtte Scorpio med sin kassegitar er storslagen, Emily er praktfull - og sånn kunne gjerne hver eneste låt blitt beskrevet.

Tidligere har jeg sammenlignet Baby Woodrose med Davy Wyndorf og hans Monster Magnet, både med tanke låter og stemme, men nå kan jeg trykke på amerikanerne arkivere. For der Monster Magnet har fullstendig gått seg i vill med relativt to svake sistealbum, fremstår nå Baby Woodrose som redningsmenn. For meg fremstår han nå som garasjerock-pop-psykedeliaens vidundermann. Om han er multitalent eller ikke vet jeg ikke, men han kunne like gjerne ha vært den litt sære klassekameraten til Nicke Andersson (Hellacopters, Solutions m.fl.).

Selv om det er ennå et kvartal til regnskapet for årets album blir gjort opp seiler Baby Woodrose som absolutt en av de sterkeste kandidatene så langt i år.