Julottan

Majorstuen
Kvarts

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

En levende tradisjon

Vår anmelder mener Hjemve målbærer en positiv og fruktbar tilnærming til tradisjonsstoffet.

Østerdølenes Spellmannslag, regjerende Norgesmestre i felespill, er med Hjemve ute med sin andre CD. Her høres hele laget i samspill, men også i "kammerutgaver", der mindre grupper framfører solonumre. Laget bestreber seg også på å "åpne opp" den tradisjonelle framførings- og uttrykksformen, og arrangerer flere numre for andre instrumenter i samspill med felene. Produsent Carl Petter Opsahl har bakgrunn fra jazzen, og er i så måte instrumentell i lagets eksperimenter og nytenkning, slik Asmund Bjørken åpnet trekkspillmusikken for jazzen på 70-tallet.

Det rene spillet og den ubesværede framføringen skaper et varmt og stofflig lydbilde som gjør tradisjonsstoffet levende, aktuelt og nytbart som ren musikk løst fra sin sosiale funksjon og sammenheng. Hallingen på spor 5 er i tillegg utbygd med kontrabass og klarinett, arrangert nærmest som en borgerlig selskapsdans fra de bornerte sirkler. Det er fiffig gjort, og viser folkemusikkens overskridende potensiale. Ellers er det mye suggererende "wall of sound" med rytmisk felespill (Springleik, Glade Gudor) og flere nydelige soli for fele med eller uten annet instrumentfølge.

Hjemve inneholder et utvalg av eldre slåtteformer fra Østerdalen. Spellmannslaget har valgt å konsentrere seg om tradisjonsstoff med fokus på polsens mange varianter. Kontrastene er store. Spor 7 Vals (etter Ola Engtrøen) er en svært fengende vals, kort og fyndig. Etterfølgende spor, et potpurri over tre polser, er arrangert slik at det lyder nærmest jødisk. Bente Kvile Buflods marsj Villblomster er et lyrisk høydepunkt og gripende framført i den store stilen. Ellers er springarene de mest "klassisk" lydende folkemusikknumrene på plata. Disse minner oss ikke minst om felas utrolige ekspressive potensiale og tradisjonsfelas rekkevidde. Det er noe monumentalt over denne lyden.

En springflo av inntrykk fra østerdalsnaturen og folkelivet er omformet til musikk i numre som Vals (etter Anders Skierbæk), dobbeltnummeret Bånsull/Skottenes Hjemve og Julottan. Med titler som Snusgubben, Kaffeskvetten og Tematyven røper musikken sitt opphav i dagliglivet, og dette dreier seg i høyeste grad om vår folkelige musikkarv, tolket og formet av en ny generasjon musikere med blikket vendt utover og foten godt plantet i det hjemlige.

Jeg mener Hjemve målbærer en positiv og fruktbar tilnærming til tradisjonsstoffet. Hver generasjon må tillates å ta opp tradisjonene på sin måte, forme det overleverte etter sin egen erfaring. Slik Østerdølenes Spellmannslag tolker tradisjonene på denne plata, puster de liv inn i et gammelt stoff, gjør det plastisk og vibrerende. Dette ligger langt fra stivnede forestillinger om folkemusikk som død, mumifisert kultur best egnet for norsk-amerikanere på cruisevisitt. Levende sett, levende tenkt, levende framført. Bare lytt til Springar (etter Melvin Tronsgård) og jeg spør: Finnes det andre norske plater dette året med en slik gåsehudfaktor som dette sporet pisker opp?