DumDum Boys
Raga Rockers

Rastløs Rock'n'Roll - Johndoe (2002)

(5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7) (5 / 7)

Ja Takk Til Johndoe

Lær deg navnet først som sist, Johndoe er et band det blir vanskelig å komme utenom når det snakkes om norsk rock i årene som kommer.

Etter lenge å ha vært et av landets mest omtalte og lovende band, gir Johndoe endelig ut fullengderen Ja Takk Til Trøbbel. Johndoe er et band som synger på norsk, og det er ikke noe vi ser altfor mye av for tiden. Men det er i alle fall få som kan ha unngått å høre Johndoe det siste året. Helt siden de slapp EPen Rastløs Rock'n'Roll høsten 2002, har det gått slag i slag for bandet. Rastløs Rock'n'Roll fikk en god del spilletid på radio, og med den hadde Norge fått sine egne The Hives. Så gikk det en liten stund før vi i forkant av Ja Takk Til Trøbbel fikk en liten forsmak med singelen Et Sunnhetstegn. En skikkelig seig, men akk så deilig låt. Lite Hives her, og mer av bandet som Johndoe har blitt oppropt som arvtakere etter; DumDum Boys.

Så. Ja Takk Til Trøbbel. En debut det har knyttet seg store forventninger til. Trondheims-bandet har siden de spilte på by:Larm i 1998, vært et navn det har vært litt snakk om. Men det var altså ikke før med EPen Rastløs Rock'n'Roll det virkelig tok av. Resultatet ble altså platekontrakt og Ja Takk Til Trøbbel. Og hvordan kan man unngå å ikke la seg rive med? Helt fra første sekund i Konflikt skjønner vi hvor skuta seiler, og det er ikke en stakkarslig sjark vi snakker om her. Her snakker vi hurtigbåt med ypperste sort av navigasjonssystemer og mannskap. Uten at det er noen havnebyer, så har altså skuta karet seg innom Fagersta i Sverige og gjort en svipptur over dammen for å hente stil og rock'n'roll fra Detroit. Etter noen korte men innholdsrike stopper her og der har turen endt i garasjen til DumDum Boys i Trondheim. Referanser og innflytelseskilder kan nok nevnes i fleng her, men uansett hvordan man vrir og vender på det er det ikke noe tvil om at Johndoe har levert en plate som i stor grad er, og kommer til å være, en svært viktig plate.

Det kan være vanskelig å skille mellom hvor viktig denne platen er, og hvor bra den er innholdsmessig. For disse to tingene behøver absolutt ikke å henge sammen. Ofte gjør de det, og det gjør de jo også i Johndoe sitt tilfelle. Det er jo på ingen måte nytt at norske artister synger på norsk, men norsk rock har savnet et forgrunnsband som gjør dette. Ikke siden nettopp DumDum Boys, Seigmen og Pogo Pops har vi hatt et slikt. I senere tid er det vel kun Kaizers Orchestra som kan skilte med noe sånn status. Og nok en gang, som med Kaizers Orchestra som med Sondre Lerche, Emmerhoff & The Melancholy Babies, Sister Sonny, Poor Rich Ones og mange flere, så er Ja Takk Til Trøbbel spilt inn i Duper Studio i Bergen. Produsent Yngve Leidulv Sætre kan fra før av sette Ephemera, Popium, Pogo Pops og ikke minst DumDum Boys på skrytelista. En mann som kan sakene sine, og viser det også med Johndoe.

Noe av det som gjør Johndoe til et band som det er vanskelig å la være å like, er deres evne til å smitte oss med den gleden musikken deres utstråler. Tekstene deres er ikke dødsseriøse, og musikken er bygd opp av enkle, dog tidvis strålende riff. Hvis man har låtene, og har punk attitude over hele linja, så er det lite som kan gå galt. Og når jeg hører på Ja Takk Til Trøbbel, så spør jeg meg selv hva som egentlig kunne gått galt. Det er så opplagt, hele plata er en selvfølge på en måte.

Tramp gassen gjennom gulvet
Denne byen er en stor sint schæfer som sikler deg i nakken
De holder countdown til du går i bakken
- fra Gi Gass

Byen er Trondheim og bandet er Johndoe. De har med Ja Takk Til Trøbbel gitt oss det som har vært her hele tiden, men bare ikke visst om, et kjærkomment og stolt bidrag til norsk rock. Dette er en modig og spenstig plate fra et band som forhåpentligvis og sannsynligvis kommer til å være betydningsfull for norsk rock, både nå og i framtiden.

Det er bare å bukke i asfalten, og ønske Johndoe et rastløst velkommen.