Pink Dirt
De Sjenerte
Slips

(4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7) (4 / 7)

77-punk i 09

Året er faktisk 2009, men de gamle punkere fra Horten spiller fremdeles 77-punk.

Nå skjer det igjen – et gammelt punkband kommer sammen, finner glede, mimrer tilbake til til slutten av 70-tallet og spiller inn et knippe låter, og vips så er gjengen platedebutanter. I de to siste årene så har vi blant annet fått utgivelser med halvt legendariske Pink Dirt og Slips. Begge akseptable plater uten at det medfører gigantiske overskrifter eller oppmerksomhet utenfor punkmiljøet. Det er vel heller ikke å anta at bakgrunnen for utgivelsene er ønske om stor oppstandelse. Nei, det er vel heller å treffe gamle venner, få noen nye, lure på hva en har gjort alle disse årene og ikke minst å ha det jævla gøy.

Det er nettopp dette vennegjengen fra Horten har foretatt seg. Noen kilo ekstra, muligens litt høyere hårfeste, men samma det – det er samme gløden og intensiteten som for 30 år siden. Totalt på Huekjør Og Andre Landeplager har de spilt inn seks låter som alle er skrevet i ny tid og med et snitt på hver låt på omkring to minutter så går det fort unna.

Hvis man ble kastet i fengsel for å stjele fra andres låter så hadde Kaos umiddelbart blitt plassert bak lås og slå. For på åpningen Huekjør så har de kopiert gitaren fra Kjøtts eminente Elektrisk, uten at de er i nærheten av Kjøtts nivå. Men hvem kan vel egentlig måle seg med dem? Så stjeles det litt fra gamle helter som Sex Pistols, Undertones og andre punkband som ga ut plater på slutten av 70-tallet, og stort sett så lander Kaos svært trygt med sitt materiale. Spesielt må nevnes låta Pisspreik som den beste.

Tekstene er pubertale og småironiske som for eksempel i Punk Punk Punk som omhandler bandet selv: "Selv om gutta har blitt feite, så ble de aldri streite, få letta litt på ræva, for Kaos har ikke dævva". Morsomt er det i hvert fall, og lyrikken kunne gjerne ha skrevet da de spilte rundt på Hortens scener rundt 1979/80.

Dette er en utgivelse som heller ikke vil skape store overskrifter eller selge i bøtter og spann. Originaliteten mangler helt klart, men det er er nok også meningen med det platedebuterende bandet. Ønsket var jo å reise tilbake til ungdomstida, lage noen nye låter og spille litt ute. Så nok en gang er det en kort, minneverdig utgivelse fra noen godt voksne karer som spiller god gammel 77-punk.