St. Germain
Air
Morcheeba

(3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7) (3 / 7)

Chillout i solnedgang

Soul Obsession holder Ibiza-stemningen ved like selv om det er blitt vinter.

Soul Obsession utgis på Good Looking Records, og er oppfølgeren til Soul Addiction (2001). Dette er ei plate som godt kan kalles en samling med helt greit chillout/house-materiale. Men den kan også kalles en plate som skiller seg svært lite fra ting vi har hørt før, for eksempel fra Cafe del Mar-samplerne, som med sin elpiano-klimpring og langtrukne fløytesoloer bød på en - dengang ny - laidback sound. Derfor utgjør Soul Obsession bare et lite hjørne i dette allerede velutforskede strandlandskapet, der sola alltid skinner og saltvannsvinden blåser i håret.

For den som er på utkikk etter en CD med laidback sofamusikk er dette nok et lønnsomt kjøp. Men hvis du virkelig er besatt av soul, bør du heller gå for ekte vare. For denne samlingen av soul-inspirert house er ganske vinterblek. Ikke misforstå; det er slett ingen skam å produsere samlebåndschillout, og det finnes flust med samlere som har bra kvalitet, eksempelvis Nujazz Collection (2002) og noen av Mojo Club-samplerne. Men Soul Obsession mangler noe. Det er en skive et sted mellom siste drink og drømmeland. Det er jo ingen nyhet at denne typen musikk "for after hours grooving" titt og ofte har en tendens til å bli en rekke ensformige, repeterende loops - likevel er det enkelte som kan trikset med å lage funky og sløye, eventuell groovy eller rett og slett bare kule samplere. Det er ikke tilfellet for Soul Obsession. De låtene som er chillout er så kjedelige at man nesten sovner, og de som er souljazza letter aldri fra bakken. Når dette er sagt, skal jeg godt innrømme at plata steg i gradene proposjonalt med volumknappen. Denne samleplata kommer kanskje best til sin rett på et sted med diskokule innen rekkevidde og gjerne der parasolldrinker selges - det er altså ingen plate for de store kontemplative øyeblikk.

Riktignok er det noen høydepunkter å finne: Den brasilinspirerte låta Grasshopper har fengende basslinje, kvasi-blåserrekke og funky gitarriff - et bra utgangspunkt - og musikken nærmer seg sjelfulle høyder. Conceptually Confused har en spennende jazzsound, men det er på Mierda Hedionda at det virkelig begynner å ligne noe. Dette er en av to låter som ikke er pur instrumentale, og det er befriende å høre en småhul kvinnevokal bringe litt hjertevarme inn på denne noe blodfattige utgivelsen. For er det ikke det soulen egentlig handler om? En varmhjertet vokalist som bretter ut sjela si gjennom mikrofonen? Det er kanskje derfor for eksempel Morcheeba har gjort det bra innen chillout/ambient-sjangeren, nettopp på grunn av Skye Edwards' sensuelle, beroligende stemme. Dette er selvsagt et spørsmål om personlige preferanser. Men Soul Obsession har i alle fall ikke noe besettende ved seg, navnet til tross.